Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bredbåndet ditt er for dårlig

Tester av norske bredbåndslinjer viser at det ikke er sikkert du får kapasiteten du har krav på. Mange får i beste fall halvparten av hastigheten de betaler for.

Dette skriver Aftenposten.

Teleanalyseselskapet Norsk Telecom og datterselskapet Timeglass har i flere år utført målinger av kapasiteten på ulike bredbåndslinjer, slik de oppfattes hos sluttbrukeren. Testene viser at mange i beste fall får halvparten av hastigheten de har betalt for.

– De fleste får langt mindre enn halvparten. Enkelte får bare 10 prosent av den kapasiteten som står på esken fra bredbåndsleverandøren, sier daglig leder Tore Aarønæs i Norsk Telecom, som forteller at dette er et problem hos alle bredbåndsleverandørene.

Antivirus ødelegger

Aarønæs mener det er mange grunner til at man ikke får den kapasiteten man har bestilt av bredbåndsleverandøren. Blant annet mener han at antivirusprogramvare og brannmur påvirker bredbåndskapasiteten meget negativt.

– Slike beskyttelsesprogrammer reduserer ofte kapasiteten med rundt 50 prosent. Og det virker som det går tregere dess mer beskyttelse som legges inn, sier Aarønæs, som har testet bredbåndslinjene med antivirus og brannmur fra Norton.

– Hvis du installerer antivirusprogramvaren på standard måte, har dette minimal effekt på bredbåndskapasiteten. Men hvis man har en gammel PC, kan det gå tregt. Likeledes hvis man gjør feil i installeringen, svarer Stein Møllerhaug, nordisk leder i Symantec Linic.

Må akseptere små avvik

Forbrukerrådet har fått inn klager fra folk som mener de ikke får kapasiteten de har krav på.

– Litt avvik må man kunne akseptere, men hvis man kun får 10-50 prosent, er det helt klart for dårlig. Da har man ikke fått varen man har betalt for. Det kan være snakk om kontraktsbrudd og grunnlag for å kreve erstatning, sier juridisk rådgiver Per Johnsen i Forbrukerrådet til Aftenposten.

Stikkord: internett