MSN Search

Annonse


MSN Search lansert

MSN Search

Som et ledd i MSNs uttalte visjon om å hjelpe nettsurfere «realisere sitt virkelige potensial», lanserer Microsoft i dag sin nye søketjeneste. Med det mener programvaregiganten å kunne tilby nettsøk som er konkurransedyktig med Google, Yahoo og de andre store.

Våkne internauter er naturligvis klar over at Microsoft alltid har hatt en søketjeneste på nettet, levert av samarbeidspartneren Inktomi, men nå er altså denne byttet ut med Microsofts fullstendig egenutviklete motor.

– Vi innrømmer at vårt søk har ikke alltid være det beste, men vår nye tjeneste er bedre, raskere og enklere, sier Knut Aasrud, administrerende direktør i Microsoft Norge i forbindelse med lanseringen.

Annonse


Til kamp mot Google

MSN sier de håper å kunne få over mange Google-søkere ved å tilby en raskere og mer presis tjeneste.

Informasjon om hvor mye av nettet som den nye søkemotoren dekker, hvor mange sider som er indeksert, eller tallmateriale som underbygger påstanden om å være «raskere og mer presis», kunne Microsoft riktignok ikke presentere.

Ekstrafunksjoner ikke klare på norsk

Foruten den nye kjernesøkemotoren, tilbyr MSN Search en del tilleggsfunksjonalitet. Søkeresultatene kan for eksempel sorteres etter popularitet, nøyaktighet eller aktualitet, og deles opp i hovedkategoriene «Internett», «Nyheter» og «Bilder».

Kartfunksjonalitet, lokasjonssensitive søkeresultater, direktekobling til MSN Music, Encarta-oppslag, desktop search og muligheten for å få svar på direkte spørsmål («Who was the first American president?») er også del av pakken, men ingen av disse funksjonene er foreløpig implementert i den norske versjonen av MSN Search.

Betalte plasseringer fra sponsorer på resultatsidene er derimot på plass.

Du finner MSN Search her: search.msn.no.

Annonse