Navicore Personal

Annonse


TEST: Navicore Personal

Vi må si at vi var skeptiske da vi skulle teste GPS-pakken Navicore Personal, ikke fordi vi hadde hørt dårlige rykter om den, men fordi den forrige GPS-pakken vi testet rett og slett var elendig. Det kan man ikke si om Navicore Personal.

Utrolig enkelt

For da vi testet skjønte vi hva Navicore snakket om i forhold til at systemet skulle være enkelt å ta i bruk. Nå er kanskje ikke dette noe man snakker høyt om, men det var faktisk mulig å installere hele systemet, samt plotte inn kjørerute, mens man var ute på veien. Enkelt, raskt og lettfattelig.

Kommer man ut av kurs, noe som fort kan skje, kalkulerer systemet raskt en ny rute. Man får også beskjed om kjøreruten inneholder bomstasjon, slik at man kan prøve å finne en rute som ikke inneholder slike stasjoner. Lykke til. Ikke akkurat en enkel oppgave her til lands.

Enkelt, men ikke problemfritt

Kartsystemet er levert av Tele Atlas, en av de to store kartprodusentene i verden, og tilbyr alt det man forventer av data om interessante steder og bygninger på veien. Man kan selvsagt velge om man vil vise kartene i 2D og 3D. Legger man inn egne favoritter kan man også kalkulere kjøreruter fra der man er, uhyre enkelt.

Annonse


Når sant skal sies var det et lite problem med navigasjonen. På veien hjem fra jobben klarte den å plassere leiligheten min noen hundre meter unna der den faktisk er plassert. Greit for meg som visste hvor jeg skulle, men dersom man ikke er kjent byr det på problemer. Det er heller ikke alle husnummer som er registrert. Hvorvidt det er Tele Atlas eller Navicore sin feil skal ikke vi uttale oss om, men problemet er uansett uakseptabelt for brukeren.

Her ser du Navicore Personal med GPS

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Problemer med tunnel

Navicore Personal har også problemer når man er inni en tunnel. Nå er ikke dette noe problem som bare gjelder Navicore, siden dette er en begrensning i GPS-teknologien i dag. Det er imidlertid på tide at noe gjøres med dette problemet.

Systemet er forholdsvis raskt tilbake etter at man er ute av tunnelen, slik at man ikke får de altfor store problemene. Likevel kan det være problematisk i de tilfellene der man skal ta av rett etter en tunnel.

GPS-mottakeren har også, som vanlig må vi vel si, problemer når det kommer til norske rundkjøringer. Stopper man rett før rundkjøringen blir det full klinsj når man begynner å kjøre igjen. Men man har jo uansett fått instruksjoner på forhånd, så problemet er ikke så stort. Ellers fungerer systemet bortimot feilfritt.

parer strøm

GPS-systemet bruker en god del av batteriet på mobilen, men heldigvis er programvaren utstyrt med en strømsparerfunksjon. I strømsparermodus vil skjermen slå seg av på strekninger der man ikke trenger kjøreanvisninger, for så å slå seg automatisk på igjen når man trenger anvisninger igjen. Batteriet på telefonen skal kunne vare opptil 11 timer med kontinuerlig bruk i denne modusen (opptil seks timer i vanlig modus).

Derimot kunne det virke som om batteriet på GPS-mottakeren, som kommuniserer med mobilen via Bluetooth, hadde et lite problem med kulde. Vi lot en fulladet ligge i bilen over natten. Dagen etter måtte mottakeren lades på nytt, men nå følger det med både vanlig lader og billader, så problemet var ganske enkelt å løse.

Slipper flere enheter

Bonusen med Navicore Personal er selvsagt at man slipper å dra med seg flere enheter når man skal ut på tur. Nå kan man få alt på mobilen. Selvsagt er det kjipt at man bare kan få kart over Skandinavia (men Europa-kart kommer snart) og at det bare støtter mobiler med Symbian Series 60 eller Series 80.

Systemet er som sagt utrolig enkelt å ta i bruk. Uten tvil den mest intuitive GPS-pakken vi har vært borti. Forhåpentligvis kan de også klare å fikse problemene med tunneler og feil på kart etter hvert. Inntil det er i hvert fall dette det beste mobilalternativet vi har vært borti.

Annonse