Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Halo 2

Nedtur for spillbransjen

Til tross for en solid samling suksesstitler i 2003, endte fjoråret som helhet opp med negativ vekst for den amerikanske spillbransjen.

Halo 2

2004 var et særdeles spennende og intenst år for gamere kloden rundt. Store titler som Doom 3, The Sims 2, Half-Life 2, GTA: San Andreas, Halo 2, og Need for Speed: Underground 2 har alle solgt i millionvis, mens spillbransjen stadig får flere rekrutter gjennom nyskapende spilltyper som EyeToy og SingStar.

Likevel viser tall fra USA, fremdeles det største og mest utslagsgivende spillmarkedet, at 2004 som helhet ble et aldri så lite skritt tilbake for spillindustrien.

Konsolltørke

Analytikerne i NPD Funworld melder om en total nedgang på 1 prosent for spillindustrien som helhet, og peker på en akutt mangel på spillkonsoller i forkant av julesalget som utslagsgivende.

Det er nemlig ikke nok å selge spill, så lenge det ikke er nok maskiner til å møte etterspørselen. Mens bransjen meldte om en vekst på 15 prosent i oktober, var denne veksten redusert til to prosent i november, og helt nede på negative ni prosent i desember 2004.

Fortsatt vekst på spill

Ser man kun på salg av programvare(spill), sitter man likevel igjen med beskjedne fem prosent vekst for 2004.

Kilder:
GamesIndustryBiz
NPD Funworld

Stikkord: spilltester