Foto: www.microsoft.com

Annonse


Teknologifråtsing i hjemmet

Foto: www.microsoft.com

International Consumer Electronics Show – CES 2005 – er verdens største elektronikkmesse som spesielt tar for seg konsumentteknologi. Årets show gikk av stabelen 6.-9. januar, og samlet 142 000 deltakere i Las Vegas. 2 550 utstillere fikk muligheten til å vise frem tusenvis av produkter for presse og bransjefolk over 140 000 kvadratmeter messegulv.

Spennet av produkter var svært bredt, og dekket alt fra stemmestyrt fjernkontroller til video-opptakere surroundlyd og det hippeste innen bilunderholdning.

Det digitale hjem

Skal man driste seg til å oppsummere CES 2005, er det likevel enkelte teknologiområder som fortjener mer oppmerksomhet enn andre. Spesielt vil vi trekke frem hjemmeunderholdning, der tradisjonelle brunevare i stadig større grad tilegner seg funksjoner og interaktivitet fra IT-verdenen, såvel som multimediadingser i lommestørrelse.

Annonse


Lyd og bilde-verdenen er i høyeste grad i ferd med å gjennomgå en seriøs omveltning. Trendene er klare: innhold skal flyte fritt mellom TV, PC og stereoanlegg. Aller helst trådløst. Det betyr at mediebokser, DVD-spillere, eller såkalte SetTop-bokser må kunne hente video, bilder og musikk fra PC-en, i tillegg til å kunne tilby avanserte opptaksmuligheter. Windows Media Center 2005, Microsofts nyeste programvareplattform for underholdnings-systemer er sentral i så måte, som Bill Gates var ivrig på å understreke i sin tale i forkant av messen.

Dessuten blir Plasma- og LCD TV-skjermene stadig større. En rekke nye plasmaskjermer, blant annet fra produsenter som KiSS og Samsung, har integrert harddisk eller DVD-spiller, og WiFi-komponenter. Men det dreier seg også om å kunne se TV på nye måter. Innen satelitt-TV og høyoppløselig HDTV, der USA har kommet betydelig lengre enn her i Europa, er et nå et viktig kappløp på gang for å utstyre sofasliterne med bedre og mer skreddersybare kopemuligheter.

I tillegg til å gi bedre lyd- og bildekvalitet, snakker vi her om avanserte opptaksmuligheter, søkbare TV-programmer, og interaktive TV-tjenester som for eksempel lar deg kjøpe filmer og musikk via fjernkontrollen.

Plasmaskjerm med harddisk
LG har utstyrt denne 50″ Widescreen-TVen med en 160 GB stor harddisk for opptak og avspilling.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Kampen om neste generasjon TV

En av de store utstillerne på messen, den amerikanske satelitt-tjenesten DirecTV, imponerte for eksempel med et nytt heldigitalt mediesystem som ga individuelle avspillingsmuligheter for opptil fire forskjellige TV-apparater i forskjellige rom, HDTV og PC-tilkobling.

Samtidig kunne Microsoft presentere sin IPTV-plattform, som skal gi kabelselskaper og andre TV-tilbydere muligheten til å servere servere interaktive TV-tjenester over sine bredbåndslinjer. Amerikanse SBC vil være blant de første til å servere TV på Microsoft-plattform, og andre operatører i Kanada, Italit og India følger etter.

– IPTV vil gjøre alt det dagens konkurrerende kabel- og satelittsystemer kan gjøre, men vi gir i tillegg TV-tilbyderen en rekke nye muligheter til å bake inn bredbånstjenester som nyheter og netthandel i sine abonnementspakker, sier Microsofts Chris Wimmer til ITavisen.

PlaysForSure logo

iPod mot røkla

Det er ingen tvil om at Apple har vunnet første runde på MP3-spillerfronten. Ved hjelp av overlegen marekdsføring, design og ivrig presseomtale har iPod ene og alene klart å kuppe drøyt 75 prosent av det globale markedet for MP3-spillere, og tilsvarende har selskapets nettbutikk iTunes solgt mer musikk enn konkurrentene til sammen.

iPod og iTunes er riktignok fullstendig kompatibelt med MP3-formatet, men Apple baserer sin online-tjeneste på et proprierært DRM (Digital Rights Management)-system som gjør det vanskelig å spille av låter kjøpt via iTunes på andre enheter enn iPod.

Resten av dingsebransjen har naturligvis ikke tenkt å gi opp kampen så lett, og det er tydelig at Apple vil måtte kjempe hardt for å forsvare sin markedsposisjon i året som kommer.

Særlig merkbart på årets CES-messe var oppslutningen rundt Microsofts «PlaysForSure»-initiativ, et sertifiseringsprogram som skal brukes for å merke tjenester og produkter for å garantere at de er kompatible med Windows Media-codecene og Media Transfer Protocol (MTP) – en kommunikasjonsstandard som lar lommespillerne snakke direkte med Windows uten installasjon av ekstra drivere eller programvare. Kompatible produkter vil dermed kunne bruke PlaysForSure-logoen som et ekstra salgsargument, og oppslutningen er definitivt bred nok til å ta dette på alvor – et tyvetalls produsenter og tjenesteleverandører er allerede med, deriblant tungvektere som Creative, iRiver og Napster.

– Med så mange konkurrerende formater og produkter, ønsker vi rett og slett å gi kundene en enkel måte å vite om musikk de kjøper fra Napster, MSN eller andre tjenester kan spilles av på produktene de kjøper. Åpen standard er veien å gå, sier Matt Calder i Microsoft til ITavisen.

Archos AV400
Fjerde generasjon lommevideo fra Archos. Denne fiffige dingsen kobles til TV-en din for opptak og avspilling via dockestasjonen, og er stolt bærer av Microsofts PlaysForSure godkjenningsstempel.
Pris: ca. 3 300,- (20 GB harddisk) / 4 800,- (80 GB)

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Annonse