International Consumer Electronics Show – CES 2005 – er verdens største elektronikkmesse som spesielt tar for seg konsumentteknologi. Årets show gikk av stabelen 6.-9. januar, og samlet 142 000 deltakere i Las Vegas. 2 550 utstillere fikk muligheten til å vise frem tusenvis av produkter for presse og bransjefolk over 140 000 kvadratmeter messegulv.
Spennet av produkter var svært bredt, og dekket alt fra stemmestyrt fjernkontroller til video-opptakere surroundlyd og det hippeste innen bilunderholdning.
Det digitale hjem
Skal man driste seg til å oppsummere CES 2005, er det likevel enkelte teknologiområder som fortjener mer oppmerksomhet enn andre. Spesielt vil vi trekke frem hjemmeunderholdning, der tradisjonelle brunevare i stadig større grad tilegner seg funksjoner og interaktivitet fra IT-verdenen, såvel som multimediadingser i lommestørrelse.
Annonse
Lyd og bilde-verdenen er i høyeste grad i ferd med å gjennomgå en seriøs omveltning. Trendene er klare: innhold skal flyte fritt mellom TV, PC og stereoanlegg. Aller helst trådløst. Det betyr at mediebokser, DVD-spillere, eller såkalte SetTop-bokser må kunne hente video, bilder og musikk fra PC-en, i tillegg til å kunne tilby avanserte opptaksmuligheter. Windows Media Center 2005, Microsofts nyeste programvareplattform for underholdnings-systemer er sentral i så måte, som Bill Gates var ivrig på å understreke i sin tale i forkant av messen.
Dessuten blir Plasma- og LCD TV-skjermene stadig større. En rekke nye plasmaskjermer, blant annet fra produsenter som KiSS og Samsung, har integrert harddisk eller DVD-spiller, og WiFi-komponenter. Men det dreier seg også om å kunne se TV på nye måter. Innen satelitt-TV og høyoppløselig HDTV, der USA har kommet betydelig lengre enn her i Europa, er et nå et viktig kappløp på gang for å utstyre sofasliterne med bedre og mer skreddersybare kopemuligheter.
I tillegg til å gi bedre lyd- og bildekvalitet, snakker vi her om avanserte opptaksmuligheter, søkbare TV-programmer, og interaktive TV-tjenester som for eksempel lar deg kjøpe filmer og musikk via fjernkontrollen.
Plasmaskjerm med harddisk LG har utstyrt denne 50″ Widescreen-TVen med en 160 GB stor harddisk for opptak og avspilling. |
Kampen om neste generasjon TV
En av de store utstillerne på messen, den amerikanske satelitt-tjenesten DirecTV, imponerte for eksempel med et nytt heldigitalt mediesystem som ga individuelle avspillingsmuligheter for opptil fire forskjellige TV-apparater i forskjellige rom, HDTV og PC-tilkobling.
Samtidig kunne Microsoft presentere sin IPTV-plattform, som skal gi kabelselskaper og andre TV-tilbydere muligheten til å servere servere interaktive TV-tjenester over sine bredbåndslinjer. Amerikanse SBC vil være blant de første til å servere TV på Microsoft-plattform, og andre operatører i Kanada, Italit og India følger etter.
– IPTV vil gjøre alt det dagens konkurrerende kabel- og satelittsystemer kan gjøre, men vi gir i tillegg TV-tilbyderen en rekke nye muligheter til å bake inn bredbånstjenester som nyheter og netthandel i sine abonnementspakker, sier Microsofts Chris Wimmer til ITavisen.
iPod mot røkla
Det er ingen tvil om at Apple har vunnet første runde på MP3-spillerfronten. Ved hjelp av overlegen marekdsføring, design og ivrig presseomtale har iPod ene og alene klart å kuppe drøyt 75 prosent av det globale markedet for MP3-spillere, og tilsvarende har selskapets nettbutikk iTunes solgt mer musikk enn konkurrentene til sammen.
iPod og iTunes er riktignok fullstendig kompatibelt med MP3-formatet, men Apple baserer sin online-tjeneste på et proprierært DRM (Digital Rights Management)-system som gjør det vanskelig å spille av låter kjøpt via iTunes på andre enheter enn iPod.
Resten av dingsebransjen har naturligvis ikke tenkt å gi opp kampen så lett, og det er tydelig at Apple vil måtte kjempe hardt for å forsvare sin markedsposisjon i året som kommer.
Særlig merkbart på årets CES-messe var oppslutningen rundt Microsofts «PlaysForSure»-initiativ, et sertifiseringsprogram som skal brukes for å merke tjenester og produkter for å garantere at de er kompatible med Windows Media-codecene og Media Transfer Protocol (MTP) – en kommunikasjonsstandard som lar lommespillerne snakke direkte med Windows uten installasjon av ekstra drivere eller programvare. Kompatible produkter vil dermed kunne bruke PlaysForSure-logoen som et ekstra salgsargument, og oppslutningen er definitivt bred nok til å ta dette på alvor – et tyvetalls produsenter og tjenesteleverandører er allerede med, deriblant tungvektere som Creative, iRiver og Napster.
– Med så mange konkurrerende formater og produkter, ønsker vi rett og slett å gi kundene en enkel måte å vite om musikk de kjøper fra Napster, MSN eller andre tjenester kan spilles av på produktene de kjøper. Åpen standard er veien å gå, sier Matt Calder i Microsoft til ITavisen.
Annonse