Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Inpoc må stoppe mobilspam

Flere har klaget over at Inpoc sender ut SMS-reklame i forbindelse med en tjeneste de leverer. Nå krever Forbrukerombudet at selskapet slutter med praksisen.

spam kar
Forbrukerombudet har mottatt ti skriftlige klager på Inpocs SMS-praksis. Kravet omfatter personer som har benyttet Inpocs tjenester, men som ikke har anmodet om å få reklame i retur.

Motstrider

Saken har vært drøftet med Inpoc, som hevder at dette er informasjon. Det bestrider Forbrukerombudet.

– Det skal veldig lite til, som bare et firmanavn, for at slik informasjon kan betraktes som ulovlig reklame etter markedsføringsloven, sier rådgiver Frode Elton Haug i Forbukerombudet.

Lenge etter

Klagene omfatter reklame på telefonnummertjenesten 1985, hvor brukere blir gjort kjent med at hvert tredje oppslag er gratis.

Enkelte av klagerne har fått tilsendt slik reklame lenge etter at de har brukt tjenesten, opplyser Forbrukerombudet.

Overrasket

Administrerende direktør Per Håkon Fasting i Schibsted-eide Inpoc er overrasket. Han sa de hadde et hyggelig møte med Forbrukerombudet før jul, der de fikk skryt for å være best i klassen.

Han hadde ikke lest brevet fra Forbrukerombudet da ITavisen.biz kontaktet ham, men er kjent med at Inpoc har fått et tidligere brev om saken.

– Vi har motstridt at dette er reklame, men vil rette oss etter Forbrukerombudets krav, sier Fasting.

Truer med bot

Inpoc har frist på seg til 26. januar med å etterkomme kravet. Gjør de ikke det, kan de få en bot på noen hundre tusen kroner.

Fasting sier imidlertid at det kan hende selskapet vil fortsette med å sende det de kaller ren informasjon i forbindelse med SMS-oppslag.

Elton Haug er skeptisk. Jan sier at Forbrukerombudet i så tilfelle må diskutere saken med Inpoc, men han tviler på at de kommer utenom regelen om ulovlig reklame.

(Artikkelen er hentet fra vår søsterpublikasjon ITavisen Business)

Stikkord: Mobil