NextGenTel kundeservice

Annonse


Mail-trøbbel hos NextGenTel

NextGenTel kundeserviceFlere lesere har fortalt oss at NextGenTel skal ha opplevd til dels store problemer med sine mailservere den siste tiden. Blant annet skal innlogging av brukere, både via web eller e-postklienter til tider ha vært umulig, slik at man ikke hadde tilgang til mailen sin.

– Vi har hatt en omlegging av plattformen, men nå er egentlig ting under kontroll. Det har imidlertid vært noen kunder som har hatt noen problemer, selv om det har vært forholdsvis begrenset med tanke på at vi har rundt 100 000 kunder, sier informasjons- og markedsdirektør Morten Ågnes til ITavisen.no.

Fremmed e-post

Samtidig skal det ha vært noen problemer med e-postadresser som har alias tilknyttet. Dette gjør at man i praksis via brukeradministrasjonen kan opprette flere mailadresser på samme mailkonto. Noen av våre brukere har imidlertid mottatt fremmed e-post til slike alias.

– Vi har jobbet med omleggingen av plattformen en måneds tid og i den perioden har vi hatt noen av disse problemene. Det har vi nå begrenset og alt skal være fikset i den nye versjonen, sier Ågnes når vi spør ham om disse problemene.

Annonse


Den 20. desember dukket det opp en melding på nettsidene til NextGenTel om at «tjenesten for administrasjon av e-postkontoer og familiebrukere ikke er tilgjengelig for øyeblikket». At denne brukeradministrasjonen er fjernet gjør i hvert fall at NextGenTel slipper flere slike problemer frem til den nye plattformen er oppe og går.

Se andres e-post

I forbindelse med administrasjonen av brukere har vi også fått beskjed om at man skal ha kunnet opprette e-postadresser som allerede eksisterte. På den måten kunne man visstnok få tak i e-posten til andre brukere. Noe som er langt mer alvorlig hvis det stemmer.

– I forbindelse med problemet med aliasene til brukerne var det en teoretisk mulighet at dette kunne skje, men i praksis var dette et heller minimalt problem, sier Ågnes.

Ny plattform

NextGenTel jobber som sagt med å få opp den nye plattformen som skal gjøre slutt på alle e-postproblemene. Tidligere denne uken kunne selskapet offentliggjøre at de kjøper inn elleve nye servere fra Sun, én terabyte lagringsplass, samt programvare fra Sun. Alt dette skal sikre at kundene slipper disse problemene i fremtiden.

– Vi må nok være så ærlig å si at kundeveksten har vært større enn kapasiteten på serverne. Nå skal vi imidlertid få en plattform som er både enormt kraftig og veldig fleksibel, i tillegg til at den er mye raskere enn tidligere. Dette skal sikre at vi ikke vil støte på slike problemer igjen med det første, sier Ågnes, som allikevel ikke kan garantere når den nye serveren er oppe.

– Jeg tør ikke å si når den nye serveren er oppe, men vi jobber kontinuerlig med dette. Jeg håper imidlertid den skal være på plass før nyttår, sier Ågnes til ITavisen.no.

Annonse