Foto: Per Ervland

Annonse


«Flickr» årets foto-hit

Foto: Per ErvlandDet finnes faktisk eksempler på at bilder fra store nyhetsbegivenheter har ligget ute på Flickr før store nyhetsorganisasjoner som AP, Reuters og CNN har fått fatt i dem.

Først med terror-bilder

Det siste eksempelet er terrorbombene i Jakarta i september, der lokale folk med kameras foreviget hendelsene lenge før avisene, TV-stasjonene og frilanserne med avtaler hos de store byråene nådde fram til eksplosjonsstedet.

Selv om det kanadiske selskapet Ludicorp står bak, tjener ingen direkte penger på Flickr-bildene. Men det finnes allerede eksempler på at ambisiøse amatørfotografer både har fått solgt bilder og til og med har fått jobb i pressen på grunnlag av arbeidene de har lagt ut via nett-tjenesten.

Bestem selv hvem som skal se

På Flickr kan hvem som helst legge ut bilder – helt gratis. Forutsetningen er imidlertid at du registrerer deg som medlem.

Annonse


Du kan gjøre bildene tilgjengelig for alle andre medlemmer, reservere bilder for en mindre krets, eller gjøre dem utilgjengelig for andre enn deg selv.

Kameratelefon eller PC

Via et webgrensensitt er det enkelt å lage fine album. Her kan andre bidra med sine bilder, eller med kommentarer.

Du kan laste opp bilder fra mobiltelefon, PC eller fra en ekstern blogg. Og sist, men ikke minst: Flickr har støtte for RSS, slik at vennene dine får beskjed når du har lagt inn nye bilder.

Global bilde-motorvei

Flickr er ikke den eneste tjenesten i sitt slag. MSN lanserte for kort tid siden nettbasert fotoalbum med blogg- og delefunksjoner. Og det finnes utallige fotokjeder (mange her i landet også) som tilbyr sine kunder å lagre bilder på nettet, dele dem med slekta og bestille kopier på alt fra fotopapir til t-skjorter og kaffekopper.

Det spesielle med Flickr er likevel statusen tjenesten har oppnådd som universell. Den har blitt en slags global motorvei for bilder av alle typer. I skrivende øyeblikk ligger det rundt to millioner bilder der.

– Blir allemannseie

Mange sammenligner Flickr med bloggene (nett-dagbøkene) rundt 1999. Mange brukte dem, men bare teknologi-frelste og andre spesielt intersserte visste om dem.

I dag er bloggene i ferd med å bli allemannseie, på linje med SMS og nettprat via Messenger. Det samme vil meget snart skje med Flickr og lignende tjenester, mener nettprofeter som har det med å spå om slikt. Og som oftest får rett.

Du kan selv prøve ved å gå inn på Flickr.com.

Kilder:
CSMonitor.com
Wired.com

Annonse