Sony Ericsson K700i

Annonse


Unge vil ha Sony Ericssson

Sony Ericsson K700iMobilmarkedet i Norge er dominert av Nokia-telefoner, men SonyEricsson er i ferd med å spise viktige andeler.

Vi har lenge vært et klart definert «Nokia-land». Men Norsk Telekom Indeks (NTI) indikerer at SonyEricsson har styrket sin posisjon her i landet de siste årene.

Konservative gamlinger

Salget av mobiltelefoner de siste seks månedene tilsier at Sony Ericsson er i ferd med å nærme seg Nokia, skriver NTI en en pressemelding.

Dette gjelder først og fremst blant de yngste aldersgruppene. Nokia beholder sin posisjon blant de eldste aldersgruppene, og særlig blant de som er 60 år eller eldre. Men det er, ifølge TNS Gallup, heller ikke uventet at noen brukere ønsker å forholde seg til et bruker-grensesnitt de kjenner godt fra før.

Annonse


– Nokia har gått sterkt ut i markedet for å hente inn igjen det de har tapt av andeler det siste året. En rekke av telefonene er nettopp beregnet på ungdommer, og salget av disse telefonene går unna, sier informasjonssjef Anna Svensson i Nokia.

Utskiftingstakten fortsetter

Utskiftningstakten for mobiltelefon fortsetter å øke slik at nærmere 2 millioner personer vil ha kjøpt ny mobiltelefon i løpet av 2004. Dette er økning fra rekordåret 2003 hvor det ble solgt 1,6 million mobiltelefoner.

I tillegg indikerer tall fra NTI at den høye utskiftningstakten vil fortsette i 2005, noe som gir lyse utsikter for leverandører og forhandlere i 2005.

Over halvparten av ungdom mellom 15 og 25 år har mobil med kamera. Disse bytter mobiltelefon svært ofte og gjennomsnittsalderen for mobiltelefonen i denne aldersgruppen er godt under ett år.

800.000 MMS-ere

Nyere mobiltelefoner gir mulighet for mer avanserte tjenester. NTI viser at hele 81 prosent i aldersgruppen mellom 15-25 år har en mobiltelefon som støtter MMS-tjenester.

De yngste er også de ivrigste til å ta i bruk de nye tjenestene. Aldersgruppen mellom 15 og 25 år sender nesten tre ganger flere foto/bilder i måneden enn gjennomsnittet.

Totalt er det mer enn 800 000 personer som sender foto/bilder på mobiltelefonen.

NTI 04-Q3 er basert på 1003 intervju gjennomført på fast og mobiltelefon i tredje kvartal 2004.

Denne artikkelen er hentet fra vår søsterpublikasjon ITavisen.biz

Annonse