Mobiltelefoner med dame

Annonse


Krafttak mot mobilsvindel

Mobiltelefoner med dameStadig flere norske mobilbrukere klager på ringetoner, mobilspill og chattetjenester. Nå har Forbrukerombudet, NetCom og Telenor samarbeidet om å lage strengere retningslinjer for innholdstjenester.

– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet. Nå har vi lagt ned regler for hva som er lov og hva som ikke er lov, og med hjelp fra NetCom og Telenor kan vi raskt stanse innholdsleverandører som bryter loven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Kan stoppe leverandører

NetCom og Telenor eier mobilnettene i Norge, der også innholdstjenester distribueres. De nye retningslinjene gjør at de to mobiloperatørene raskt kan stoppe leverandører som markedsfører seg mangelfullt eller ulovlig.

– NetCom har avtaler med rundt 70 leverandører av mobilinnhold, som til sammen leverer hundrevis av forskjellige tjenester. De aller fleste er seriøse, men et mindretall ødelegger for hele bransjen. Disse vil vi nå bli kvitt, for å beskytte kundene våre, sier Marius Halle, segmentsjef for innholdstjenester i NetCom.

Annonse


Skal ikke bli lurt

Halle kjenner til tilfeller der folk er blitt hektet på chattetjenester og har endt opp med mobilregninger på hundretusen kroner. Det har også dukket opp flere klagesaker der barn er blitt lurt til å bestille tjenester som det er vanskelig eller umulig å avbestille.

– Vi håper at det nye regelverket, samt den nye reservasjonstjenesten, skal virke preventivt på useriøse aktører. Målet er at vi får gode innholdstjenester som mobilbrukerne opplever som interessante og nyttige, uten å være redd for å bli lurt, sier Halle.

Dette er de nye reglene:

  1. Felles Stopp-kommando: Alle mobile innholdstjenester skal kunne stanses ved å sende ordet ‰STOPP‰ til nummeret man mottar tjenesten fra.
  2. Beløpsgrenser: Den samlede kostnaden ved levering av en mobil innholdstjeneste som markedsføres til barn og unge kan ikke overstige kroner 100. Leverandørene skal også stanse levering av løpende tjenester som for eksempel chat-tjenester automatisk etter utsendelse av 20 meldinger dersom mottakeren ikke har vært aktiv.
  3. Informasjonsmeldinger: Kundene skal informeres om blant annet pris, hvordan man melder seg av tjenesten og hvem som er leverandør i informasjonsmeldinger som skal sendes ut umiddelbart etter at en bestilling har funnet sted, og så etter hver 20. melding så lenge abonnementet på en tjeneste varer.
  4. Begrensninger i leveringen: Det må ikke leveres for mange meldinger til kundene i løpet av et kort tidsrom, for eksempel mer enn 4 meldinger pr minutt.
  5. Sperring: Man skal kunne sperre tilgang til mobile innholdstjenester direkte hos innholdsleverandøren.
  6. Kundeservice: Innholdsleverandørene plikter å ha bemannet kundeservice alle ukedager mellom 9-15, og alle klager skal behandles innen rimelig tid.

Kilde: Pressekontoret
Kilde: Forbrukerombudet

Annonse