EgilKvamme Ferrari 3000

Annonse


Et suverent laptop-år

EgilKvamme Ferrari 3000Året er ikke helt over enda, men resultatene hittil i år viser at laptop-markedet er i suveren vekst. Ifølge analysebyrået IDC vil vi havne på et totalsalg av 344 700 bærbare pc-er i Norge i 2004. Dette er nesten 100 000 flere enn i 2003, og inkluderer kombinert med en informert beregning av 4. kvartals salgsresultater.

– Det har vært en meget kraftig fremgang. Etter å ha strukket levetiden på PCer så langt som mulig i flere år, har bedriftsmarkedet nå kommet inn i en utskiftingsbølge. Dessuten er det høyt fokus på mobilitet, sier Anders Elbak, research manager i IDC.

Prisene faller

Men det er ikke bare bedriftene som handler laptoper som aldri før. Forbrukerne sto i år for neste 40 prosent av innkjøpene.

– På konsumentsiden er det primært fallende priser som har trukket markedet oppover. Men utbredelsen av trådløse nettverk gjør at mange er interessert i å kunne surfe fra såvel kontor som sofaen i stuen, sier Elbak til ITavisen Business.

Annonse


Pc-leverandøren Acer er storfornøyd, og melder om god vekst i alle bærbare segmenter. <å>Spesielt har Acer hatt suksess med sine mer kraftige ytere, men understreker samtidig viktigheten av at nye Intel-prosessorer har åpnet for solide prisfall.

– Celeron M-prosessoren har vært veldig viktig for konsumentsegmentet, og i ren mobilitet og batterilevetid kan billig-laptopene nå sammenlignes med Centrino-modellene. Vi har for eksempel opplevd en enorm interesse fra skoler, som nå kan kjøpe bærbare maskiner med 4-5 timers batteritid for bare seks tusen kroner, sier Egil Kvamme, salgssjef i Acer.

Acer har også gjort seg bemerket med sine Ferrari-merkete laptoper, som har vist seg å være et ettertraktet statussymbol i forretningsmiljøer.

– Norge har verdens største Ferrari-laptop-tetthet per innbygger, sier Kvamme, som har solgt ”tusenvis” av de kraftige, racerrøde maskinene.

Fujitsu-Siemens bekrefter også at de opplever en stadig økende etterspørsel etter mobilitetsprodukter, men legger ekstra vekt på de aller minste, ultraportable maskinene som en av sine viktigste produktgrupper.

– Da vi først begynte med ultraportable PCer var vi usikre på om dette bare var en forbigående fase, men interessen har vært konstant høy, sier markedsdirektør Andreas Tollefsen i Fujitsu-Siemens.

Tablet PC sliter fremdeles

En utfordring for mange laptop-produsenter har derimot vært salget av Tablet PC, altså maskiner der man kan skrive og tegne rett på skjermen med en spesialpenn og Windows XP Tablet PC Edition. IDC har ikke tro på noen eksplosiv Tablet-vekst i nærmeste fremtid, og mener pris og programvare holder denne produktgruppen nede.

– Tablet-salget har vært forsvinnende lite. Folk ser ikke ut til å være villige til å betale den ekstra kostnaden som har vært forbundet med disse produktene. Dessuten er det problemer med programvare og lokalisering, sier Elbak.

Ikke overraskende er entusiasmen noe større hos Tablet-produsentene.

Fujitsu-Siemens har solgt rundt to tusen Tablet PC-er, og har fortsatt stor tro på teknologien, I disse dager lanserer de sin nye Lifebook T4010, som de vil forsøke å selge med salgsfraser som “det ideelle møteverktøyet” og “corridor warrior”.

Acer ser også optimistisk på Tablet PC, og tror de vil kunne presse prisen lavt nok til å treffe stadig større målgrupper.

– Vi fortsetter å kjøre Tablet PC. Prisen har vært høy, men vi kommer nå med en Celeron M-modell med en utpris til kunde på under ti tusen kroner. Dette tror vi kommer til å åpne markedet, sier Kvamme.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse