Wurld Media, selskapet bak fildelingsnettverket Peer Impact, vil kunne tilby musikk fra både Sony BMG, Universal og Warner Music. En avtale med EMI skal også snart være i boks.
Dermed gir de store plateselskapene tommelen opp til peer-2-peer-distribusjon av musikken sin.
Effektiv distribusjon
Mens de fleste andre lovlige musikktilbud på nettet distribuerer låtene direkte til kunden fra en sentral server, gjør P2P-teknologien det mulig å spre musikken mer effektivt.
Annonse
De første 3-10 gangene en låt kjøpes hentes den direkte fra plateselskapet selv, men etter hvert som stadig flere kunder kjøper den vil de laste den ned fra hverandres harddisker i stedet.
– Underholdningsindustrien har innsett at jo mer praktisk det er å kjøpe digital musikk, jo flere kunder vil de få, sier Greg Kerber, adm. direktør i Wurld Media.
Også for film og spill
Peer Impact er fremdeles under utprøving, men sier de vil ha omtrent en million låter med en stykkpris på 99 cent (6,- kr) stykket når tjenesten lanseres første kvartal 2005. Filmer og dataspill skal etter hvert også bli en del av tilbudet.
Kilde:
Newsfactor
Annonse