Telenor lopper ISDN-avhoppere

Telenor grådig

Telenor grådigDet tar nemlig ett år før de begynner å tjene på utkoplingen. Telenor tjener gode penger fra dag én.

Tjener på alt

Telenor er kjent for alltid å gjøre penger på alt som dreier seg om telefoni. De tjener både på at kundene avinstallerer gammel teknologi, og installer ny – win-win i begge ender.

Til nå har selskapet tjent rundt 150 millioner kroner på ISDN-kunder som har gått tilbake til gamle analoge linjer når de skaffer seg ADSL. Totalt har de samme kundene betalt mellom 330 og 390 millioner for å komme inn og ut av ISDN.

Annonse

Kritisert for nøling

Det kan diskuteres hvor smart det er for en ISDN-kunde å gå tilbake til en analog linje. Han eller hun betaler 80 kroner i måneden for det nye abonnement. Det vil ta ett år før det nye abonnementet begynner å betale seg i forhold til ISDN-tiden.

Rundt årtusenskiftet og på begynnelsen på 2000-tallet ble Telenor sterkt kritisert for ikke å rulle ut ADSL raskere enn de gjorde. Teknologien var på plass, men selskapet nølte med å rulle ut.

Uthaling

I stedet intensiverte Telenor markedskampanjer for å lokke analoge kunder over på ISDN, som gir høyere surfehastighet og to parallelle telelinjer inn og ut av bopelen eller kontoret, men som ikke minst kostet mye mer og ga høyere marginer en de analoge kundene.

Kritikere hevdet at Telenor holdt igjen utrullingen av ADSL for å ha tid til å melke ISDN-markedet for hva det var verdt. De lyktes i stort mon. Svært mange abonnenter anskaffet også ISDN – for å kunne surfe på nettet og ha en ledig telefonlinje på samme tid. Analytikere karakterer Telenor som flinkeste gutt i klassen på å tjene penger på alt de gjør.

160.000 avhoppere

Isdn er igjen blitt en melkeku, men nå på utkopling. Det koster 990 eller 1.490 kroner for å kople seg på – avhengig av om det går en ISDN-line inn i bygget fra før. Når kunder nå vil kople seg ut og tilbake til en analog linje, må de ut med ytterligere 990 kroner. Totalt må en kunde på det meste ut med 2.580 kroner for å få, og senere kvitte seg med ISDN.

På topp, rundt årsskiftet 2001/2002 hadde selskapet 831.000 ISDN-kunder. Det var installert 1,69 millioner ISDN-linjer. Penetrasjonen var på 35 prosent, som var helt på verdenstoppen, ifølge Telenors årsmelding.

Stort frafall

Nærmere to år senere, ved utgangen av tredje kvartal i år, hadde et betydelig antall kunder gått over på ADSL for internettbruk. Samtidig hadde en stor mengde ISDN-abonnenter forlatt skuta til fordel for abonnement i andre selskap, overgang til ren mobiltelefoni eller ip- eller bredbåndstelefoni.

Frafallet er på totalt 150.000 kunder. Tallene er beregnet ut fra at Telenor har oppgitt at det i snitt går 2,2 ISDN-linjer på hvert abonnement, totalt 330.000 tapte linjer, ifølge kvartalsrapporten. Telenor har siden 1997 totalt mistet en halv million kunder, ifølge Dagens Næringsliv.

Store penger Blant Telenor-kunder som anskaffer ADSL har de fleste ikke lenger har behov for to parallelle telefonlinjer. ADSL-tilknytning legger i motsetning til ISDN ikke beslag på telefonlinjer.

Telenor begrunner til- og frakoplingsprisen med at en installatør må gjøre jobben. Det er godt betalte telemontørtimer.

1,,2 milliarder

Målt etter dagens priser har telemontørene siden 1997 tjent mellom 820 millioner og 1,2 milliarder kroner på at 831.000 kunder har blitt koplet på ISDN, 150 millioner på de som har koplet seg fra igjen.

Totalt har de tjent mellom 970 og 1,3 milliarder kroner bare på av- og tilkoplinger. Summen blir større etter hvert som antall ADSL-kunder øker.

(ITavisen.biz)

Annonse
Annonse