Filmarkivet.no

Annonse


Reagerer på film-DRM

Filmarkivet.noSelskapet NorgesFilm AS valgte Microsofts DRM-teknologi for å beskytte filmene mot kopiering og ulovlig distribusjon. Det liker EFN (Elektronisk Forpost Norge) dårlig.

– Blir bare vanskelig

I et Åpent brev til Filmarkivet skriver de blant annet:

DRM virker ikke, og vil aldri virke. Det eneste mankan oppnå med DRM er å gjøre ting vanskelig eller tungvintfor lydige og teknisk ukyndige brukere.

Gamle filmer

EFN påpeker også det problemetiske ved at et prosjekt som er betalt med skattebetalernes penger, nå bare er tilgjengelig for de som har PC med Windows og Microsofts Mediespillere Media 9 eller 10. De trekker også fram at flere av filmene er så gamle at opphavsretten ikke gjelder lenger, og dermed ikke burde vært beskyttet i det hele tatt. Dette tilbakevises av Norsk Filminstitutt, som sier at ingen av filmene er fristilt.

Annonse


Til topps i Apple

Daglig leder Jan Robert Jore i NorgesFilm har stor forståelse for kritikken. Han er selv Mac-bruker, og mener han gjorde alt for å gjøre filmene tilgjengelig også for andre enn Windows-brukere.

– Vi gikk helt til topps i Apples QuickTime-avdeling. Men de kunne ennå ikke tilby noen løsning som ivaretok hensynet til rettighetshaverne. Microsofts DRM var beklageligvis det eneste alternativet. Men så snart det finnes løsninger for åpne standarder, skal vi selvsagt bruke dem, forsikrer Jore overfor ITavisen.no.

– For dyrt

Han mener det ville blitt for dyrt og tungvint å åpne noen av filmene og DRM-beskytte andre.

Dessuten er alt materialet tilgjengelig for skoler og biblioteker via fiberoptikk og sett top-boks for TV. Som for øvrig er Linux-basert.

Går bare med norsk IP

Filmarkivet.no har i løpet av det siste døgnet hatt en rekke henvendelser fra folk som ikke får tilgang til materialet på grunn av at de har «feil» (utenlandsk) IP-adresse. Det gjelder først og fremst UPC-abonnenter, men også de som har bredbånd gjennom Bredbåndsfabrikken.

– Dette er en ren glipp fra vår side, og vi jobber nå for å få rettet det opp, sier prosjektleder Ole A. Werring i Norsk Film.

Annonse