LCD TV

Annonse


Store LCD-TV fra alle hold

LCD TVDet er ikke vanskelig å se hvorfor LCD-skjermer er så attraktive. De erflate, lette, og kan fungere både som dataskjerm og TV. Krystallklare bilder- enten du ser på film, dagsreveyen, spiller dataspill, eller skriverdokumenter i word – er naturligvis en bonus, og prisene er på vei ned i høyttempo. Nå får man en 30″ LCD TV-skjerm for under 20 000,- kroner, elleromtrent det samme som widescreen CRT TV-skjermer kostet da de var nye får enhåndfull år siden.

Konvergens

Det er altså snakk om konvergens her. Flere av de tradisjonelleTV-produsentene er naturligvis på pletten med LCD-apparater, men nå dukkerogså datautstyrsprodusentene opp som paddehatter med sine egne TV-apparateri storformat. Mens PC-produsentene hittil stort sett har nøyd seg med åprodusere LCD-skjermer i monitor-størrelse, i hovedsak 15″, 17″ og 19″,ivrer mange nå etter å ta steget videre fra gutterommet og arbeidspulten oginn i familiestua.

Salget av de større modellene, fra 26″ og oppover, har økt betraktelig detsiste året – men vel og merke fra et ganske lavt startpunkt. SelvFujitsu-Siemens, som for et halvår siden var blant de første avdataselskapene til å introdusere 30″ kombinerte TV- og dataskjermer på detnorske markedet, kan bare melde om et par hundre solgte.

– Må inn på bånn

– Det er vanskelig for oss å komme inn som leverandør på brunevaremarkedet. Vi har ikke de riktig prisene – vi må jo helst inn på bånn, og har nokheller ikke de riktige produktene, sier consumer-produktsjef Svein ErikHansen i Fujitsu Siemens.

Annonse


Hansen bekrefter at prisene faller for hver måned som går, men venter ogsåspent på nye og bedre modeller i andre kvartal neste år, som vil være endamer konkurransedyktig med hensyn på å skulle konkurrere mot TV-er fra Sony,Philips og Panasonic.

– Ikke nok finesser?

– Vi er litt usikre på om de LCD TV-modellene vi sitter med i dag har nokfinesser og god nok brukervennlighet for at de skal kunne sammenlignes medde store TV-merkene. Menyvalgene burde vært enklere. De store TV-ene har veldig godt bilde, barede er satt riktig opp – og det skulle det gjerne vært lettere å gjøre, medautomatisk funksjoner, sier Hansen.

Dell, et stort navn i dataverdenen, kommer også nå på banen med en stor LCDTV-modell. De har foreløpig solgt 17″-skjermer, men disse har først ogfremst blitt solgt inn som dataskjermer med integrert TV-tuner, eller somTV-apparater for sovereom, kjøkken eller til hytta. De nye 26″-skjermenderimot, havner i familie-TV kategorien, med en prislapp på under 15 000krone.

26-tommerne er her

– Vi introduserer en 26″ på markedet nå, som vi markedsfører som en TV. Vihar solgt svært godt av vår 17″-variant, men det er klart at dette blir enlitt annet kategori produkt, sier Richard Hægermark i Dell.

Også Toshiba kommer nå banen, og lanserer i disse dager lanserer 23″, 27″ og30″ TV-apparater på markedet, i tillegg til mer standard 17″ og21″-modeller. Men Toshiba ønsker ikke å gå aggressivt inn påbrunevaremarket, og kommer først til å markedsføre mot sine eksisterendedatakunder.

Større brukerverdi

– Jeg tenker ikke først og fremst TV, men på IT og kontorapplikasjoner. Mendet er klart at brunevare og PC går mer og mer sammen, og det gir jo størrebruksverdi for kunden, sier Gunnar Homdrum i Toshiba Norge.

Alle Toshibas LCDTV-er leveres med 16:9 Widescreen, 2 eller 3SCART-innanger, og Wide XGA oppløsning for databruk. Toshiba sier de regnermed å selge et par hundre apparater frem mot jul.

Venter til neste år

HP hører til selskapene som har definert dette som et satsningsområde, menvelger foreløpig å bare sondere markedet i USA med sine 26″ og 30″ LCDTV-skjermer. Tore Særelind i HP Norge forteller at det trolig vil drøye tiltidligst høsten 2005 før de har produkter ute her i landet – en beslutningsom er gjort fra høyere hold i selskapet.

– Vi ønsker å være en aktør i den såkalte brunevareverdenen, der vi går rettopp mot tunge aktører som Philips, Sony og Panasonic. Vi ser en tydeligkonvergens, der PC-baserte produkter og typiske brunevarer er i ferd med åsmelte sammen, og strengt tatt ikke heldig at vi venter så lenge, sierSærelind til ITavisen.

Annonse