Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dingsedilla for 22 milliarder

Nordmenn handler elektroniske produkter som aldri før. Faktisk kjøper vi for over 22 milliarder kroner i år, en økning på 13 prosent sammenliknet med jubelåret i 2003.

Foto: Per Ervland
Svært lave renter og fall i prisen på forbrukerelektronikk bidrar til at kunder shopper som aldri før, skriver Aftenposten.

– Basert på prognoser og salg hittil i år vil nordmenn kjøpe forbrukerelektronikk hos våre medlemsbedrifter for over 22 milliarder kroner, sier informasjonssjef Erik Andersen i Elektro-og elektronikkbransjen.

Mobilrush

Salgsøkningen er størst innen data, datautstyr og mobiltelefoner.

Det ble solgt 1,66 millioner mobiltelefoner i 2003. Estimatene tidligere i år viste det samme antall. Nå viser det seg vi kommer til å kjøpe hele to millioner mobiltelefoner for totalt 2 milliarder kroner.

– Helt ferske tall viser at aldersgruppen mellom 16 og 23 år nå bytter mobiltelefon hver niende måned. 60 prosent av mobiltelefonene som selges i dag har innebygd kamera, og telefonene brukes til mye mer enn før, sier Andersen.

I tillegg kjøper nordmenn mobile innholdstjenester for over 700 millioner i år. Det er alt fra chatting til nedlasting av ringetoner og bilder.

Kamerakåte nordmenn

Ifølge Aftenposten blir det solgt en halv million digitalkameraer i 2004, noe som er en tilnærmet dobling siden fjorårets topp på 266.000 kameraer.

Som ITavisen Business skrev i går, er omsetningen av digitale kameraer allerede passert en milliard kroner.

Digitale videokameraer har også fått et oppsving sammenliknet med 2003. Det selges 97.000 DV-kameraer i år, en økning på 24 prosent.

Flatskjerm boomer

Etterspørselen etter tradisjonelle tv-er, flatskjermer og pc-er kompenserer for synkende priser. Omsetningen øker med over 13 prosent.

Flatskjermer er en av salgsvinnerne. Tilbudet av slike tv-er har økt drastisk, noe som har redusert prisene. Det gir trampeklapp i mang en norsk husholdning.

I 2004 kjøper nordmenn 410.000 tv-er.

Mp3-spillere opp minst 60 prosent

iPod drar en del av lasset for at Mp3-spillere skyter i været. EE-bransjens medlemsbedrifter forventer en salgsøkning på 60 prosent i år, til 30.000 spillere.

I tillegg selges svært mange spillere gjennom nettbutikker og iPods eget utsalg via Apples nettside.

(ITavisen Business)