Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kjendis-klokke gir deg nyheter

Kjøper du den nye Paparazzi-klokka til Swatch, kan du få møte smellvakre Mischa Barton eller søkkrike Bill Gates. Samt få siste nytt og Outlook-avtalene dine rett på håndleddet.

Swatch Paparazzi
Den sveitiske klokkeprodusenten Swatch er nå klar med sin nye Paparazzi-serie med Microsofts system for oppdatering av vær, nyheter, sport og Outlook-avtaler via FM-båndet.

Møt en kjendis

Klokka ble lansert i Biel i Sveits i går med brask og bram – og med Microsoft-formann Bill Gates og film/TV-skjønnheten Mischa Barton til stede.

For å gjøre stas på Paparazzi-navnet arrangerer den sveitiske klokkeprodusenten en konkurranse der kjøpere av klokka kan møte ekte kjendiser i levende live om de vinner. Blant de vinnerne kan møte er Bill Gates, idrettstjernen Carl Lewis og Mischa Barton.

Swatch-sjefen Nick Hayek jr., Mischa Barton og Bill Gates under lanseringen av Paparazzi-klokkene i går. (Foto: Swatch/Microsoft)

12 modeller klare

Selve klokka vil i pris ligge noe over det man er vant til fra vanligvis rimelige Swatch – om lag en tusenlapp. I tillegg kommer fra 250 til 400 kroner året – alt etter hva du abonnerer på – i avgift til Microsoft for oppdateringer.

Før jul vil hele 12 modeller med Microsofts mye omtalte klokke med oppdatering via FM være på markedet, fra flere ulike produsenter. Men Europa må foreløpig vente.

Ikke telefon

Helst ville vi nok hatt GSM-telefon på håndleddet i Dick Tracy-stil. For hittil har ingen kommet med en batteriteknologi som gjør en sånn dings praktisk å bruke.

I stedet har Microsoft valgt å lage en klokke som henter informasjon via FM-båndet. Her får du nyheter, vær, aksjekurser og sport via en spesiell Microsoft-kanal.

Outlook-avtaler

I tillegg kan du sette opp Outlook slik at avtalene dine synes på klokka. I prinsippet åpner systemet for at nesten alle typer data kan transporteres via Internett og FM-båndet til klokkemodellene. Men foreløpig setter Microsoft visse begrensinger.

Systemet fungerer foreløpig bare i USA og Canada. Men to av klokkeprodusentene som Microsoft har avtale med – det ungdomsorienterte finske Suunto og det Swatch-eide prestisjemerket Tissot – har signalisert at Europa snart står for tur.

Les pressemeldingen fra Microsoft HER.

Stikkord: Mobil, programvare, windows