Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Idol-effekt selger Mac

Mac har fortsatt ikke mer enn 3-4 prosents andel av markedet for personlige datamaskiner. Det skulle man ikke tro med all ståheien rundt Apple, mener ITavisen.nos redaktør Tore Neset.

Kommentar Tore Neset
I går ble det kjent at Apple planlegger et storstilt, kjendisspekket party for å lansere et nytt produkt (trolig 60 GB iPod med fargeskjerm). Og i dag lanserer selskapet en ny og billigere utgave av sin minste bærbare maskin, iBook.

Trompeter og fanfarer

Alt sammen til trompeter og fanfarer fra en presse som i det store og hele er nokså PC-sentriske, men som omsider har begynt å kvitte seg med forestilingen om at Mac er noe som bare brukes av designbevisste, lett feminine folk av begge kjønn med overbetalte jobber i reklamebransjen.

Oppmerksomheten Apple og Mac står likevel ikke i stil med interessen ute i markedet, der til og med Linux nå har gått forbi Mac OS som desktop-system.

Journalister i flokk

Hva er det da som gjør at vi journalister går mann av huse til Mac-lanseringer med våre bærbare Windows PC-er på slep? Og skriver så tastene spruter etterpå?

Forklaringen er auraen som finnes rundt Apple, og deres produkter – og ikke minst rundt deres sjef. Ingen andre IT-selskaper har greid å kommunisere sitt budskap bedre til folk flest.

Øl og storskjerm

De har en sjef som er så karismatisk at han før nettkringkastingens tid fikk hundrevis av mediefolk til å benke seg foran Apple Norges satellittmottaker og storskjerm i et gudsforlatt industrilokale ved Akerselva (riktignok med gratis øl på kjøpet…).

Mens Microsoft Norge like etterpå lanserte Windows XP på et lite, beskjedent hotellrom med noen få gjespende journalister til stede.

Pirrende superkjendis

Mac-sirkuset minner om idoldyrkingen i popmusikkens verden. Superkjendiser virker pirrende på pressen, også om de har beskjedent platesalg eller lager smale filmer.

Samtidig har Apple-produktene fått stempelet «sexy», en betegnelse pressefolk ytterst sjelden finner dekkende om produkter fra langt større HP og Dell.

Gutter er gutter

ITavisen.nos lesere forblir i PC-verdenen (bare 0,4 prosent av dere bruker Mac, i følge Gallup), kanskje fordi de fleste av dem er menn. Det er noe maskulint med å beherske det vanskelige. Det gir deg berusende makt over andre med færre nattetimer foran feilmeldinger på blåskjermen bak seg.

Men ting begynner å skje. I følge siste børsmelding fra Apple økte salget av deres personlige datamaskiner med 6 prosent i tredje kvartal i år (det meste var bærbare). Og butikken som helhet går strykende – ikke minst på grunn av at iPod nærmest har parkert alle andre harddiskbaserte MP3-spillere.

Bare PC overalt

Mac OS har fått et fotfeste i folks stuer og soverom, selv om andelen også her fortsatt er beskjeden i forhold til PC med Windows. Mens det fortsatt er ytterst få IT-sjefer som kjøper Mac til sine ansattes kontorer og hjemmekontorer. Og i hyllene hos Elkjøp og Expert er det fortsatt bare PC og Windows å se.

Dette fordi både IT-avdelinger og deres «kunder» (som er omtrent alle med jobb i Norge) er skolert i Windows. Og de fleste bruker jo Windows fordi de fleste andre bruker det….

Stikkord: Maskinvare, programvare