iPod Mini hovedbilde

Annonse


iPod har 92 prosent av markedet

iPod Mini hovedbildeNPD mener at utrykket «iPod» nå for de fleste mennesker nærmest er synonymt med «MP3-spiller», akkurat slik Sonys merkevare «Walkman» ble det for bærbare kassettspillere for 25 år siden.

Og suksessen ser ikke ut til å ta noen ende for Apple, selv om både Creative, Sony og nesten alt som kan krype og gå av elektronikkindustri har sine egne varianter av hardiskbaserte MP3-spillere både til billigere priser og med mer laringskapasitet.

Passerer fem millioner

Ved slutten av tredje kvartal i år hadde Apple solgt nærmere fire millioner iPod-spillere, og de fleste analytikere føler seg sikre på at de passerer fem millionersmerket før året er slutt.

Markedsandelen på fantastiske 92 prosent gjelder for salget hittil i år (til og med august) i USA.

Annonse


På verdensbasis har iPod nå 28 prosent av markedet for MP3-spillere, regnet fra januar fram til september i år. Totalt er det hittil i år solgt 18 millioner bærbare, digitale musikkspillere i 2004. Da er alt unntatt CD-spillere regnet med: både minidisc, fastminne og harddisk.

Denne artikkelen er oppdatert 13. oktober 2004.

Annonse