Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Opera på alle skjermer

Opera er nummer tre på desktop, og størst på mobil. Nå vil det norske programvareselskapet også bygge nettleseren sin inn i TV-apparater.

Foto: Per Ervland

Fra sine beskjedne lokaler ved Akerselva i Oslo har Opera først og fremst
bygget opp et globalt merkenavn i kraft av å være en direkte konkurrent til Microsoft.

Opera Browser er en solid, rask og velutstyrt nettleser, og i manges øyne overlegen Internet Explorer på de fleste punkter. Særlig har Opera gjort seg bemerket for streng kustus på web-standarder, og innovative funksjoner som mus-gestuser og avansert zoom. Nettleseren har også popup-blokkering, og integrert søking ad Google, epost-leser, chat og news.

Men overlegen teknologi er ikke nok. Bare i fjor ble den norske nettleseren lastet ned over 16 millioner ganger. Likevel blir Opera en pusling i forhold til Internet Explorer, standardnettleseren i Windows. Bare i overkant av én prosent av verdens nettsurfende befolkning bruker Opera. Til sammenligning har Internet Explorer en suveren global dominans med 94 prosent markedsandel, mens 2 prosent bruker det åpne kildekode-alternativet Mozilla (kilde: OneStat).

Tjener mest på mobil

Operas nettleser er i utgangspunktet gratis, men ved å betale 320 kroner kan man surfe uten den innbakte bannerannonsen som ligger i verktøylinjen. Selv om 100 000 mennesker har registrert Opera på denne måten, er det likevel først og fremst i mobilveredenen pengene ruller inn.

– Embedded er det vi tjener mest på. Vi øker med 30-50 prosent på PC hvert år, men enda mer på embedded, sier Opera-sjef og gründer Jon S. von Tetzchner.

Mens Opera foreløpig må nøye seg med tredjeplassen på desktop-surfing, ser
situasjonen radikalt forskjellig ut på mobilfronten. Opera har vært tidlig ute med viktig, definerende teknologi, og mer eller mindre kuppet nettlesermarkedet for mobiltelefoner og PDAer. Flere av de mer avanserte mobiltelefonene leveres med Opera forhåndsinstallert, og enda flere laster ned nettleseren som en tilleggsapplikasjon.

Nylig fikk selskapet også innpass som standardleser i Symbians UIQ 3.0-plattform, som introduseres på nye mobiltelefoner senere i år.

Surfing i stor stil på små skjermer

Ved å tilpasse, flytte rundt på og endre innholdet på nettsider som vises på mobil- eller PDA-skjermen, klarer Opera med sin Small-Screen Rendering (SSR)-teknologi å gjøre websurfing til en mer eller mindre overkommelig brukeropplevelse på små håndholdte terminaler. De håndterer det i hvert fall tilsynelatende bedre enn konkurrentene, Microsoft inkludert.

– Wap er ikke det folk vil ha, det er web alle egentlig vil bruke. Hvis du ikke regner med wap-lesere, men bare nettlesere som har full webstøtte, så er vi størst, sier von Tetzchner.

Opera opplever også en viss suksess med sin Mobile Accelerator. Dette er en abonnementstjeneste for mobilsurfing, der man i stedet for å gå direkte på nett istedet laster ned sider gjennom Operas proxy-server. Her vil Opera foreta alle nødvendige tilpasninger, fjerning av unødvendig innhold, og krymping av bilder før sidene sendes ned til
mobiltelefonen.

Gevinsten for ivrige mobilsurfere er åpenbar: siden websidene effektivt blir mye mindre, sparer man samtalekostnader samtidig som surfinga går mye kjappere. Selv hevder selskapet at de på denne måten får redusert mengden data som skal overføres med mellom 50 og 70 prosent, og dermed redusere telefonregninga tilsvarende.

TV Rendering

Med mobiltelefoner under kontroll, ønsker Opera nå også å bli del av neste generasjons TV-apparater – der Internett erstatter Tekst-TV. For få uker siden ble TV Rendering lansert for verden, en ny teknologi som skal gjøre alvor av å bringe nettet inn i de tusen hjem, og dertil tilhørende sofaer.

TV Rendering er på mange måter som storebroren til Small-Screen Rendering å
regne, og prinsippene bak systemet er nært beslektet. Utfordringen, slik Opera ser det, er både å få gitt en surfeopplevelse på TV og som er mest mulig lik den man har på PC.

– Folk forventer å se det samme på TV-skjermen som de gjør på dataskjermen, og det prøver vi å gi dem, sier Snorre Grimsby, Operas primus motor bak Small-Screen og TV Rendering.

Selv om TV-skjermer rent fysisk som regel er større en de fleste datamonitorer, er oppløsningen – altså antall bildepunkter på skjermen – vesentlig lavere. Prøver man derfor bare å vise en vanlig websiden umodifisert på PC-skjermen, vil innholdet gå langt utover skjermens bredder.

Et av hovedformålene med TV Rendering er å eliminere horisontal scrolling – men samtidig gjøre fonter store nok til å være lesbare. For å klare det må bilder skaleres ned, og elementer flyttes litt rundt omkring – helst uten å ødelegge for mye av sidens opprinnelig design.

– Internet Explorer har prøvd å tilpasse for TV, men får det ikke helt til. Vårt system er veldig fleksibelt, og vi kan tilpasse fonter og fremvisning for å passe apparater fra ulike TV-produsenter, sier Grimsby.

– Ut med Tekst-TV, inn med web

Opera ønsker blant annet å selge teknologien sin inn til TV-produsentene, slik at nettleseren bygges rett inn i TV-apparatene. TVer inneholder jo allerede både en del rudimentær programvare og dataminne, blant annet for menyer, Tekst-TV og å lagre brukerinnstillinger, og Opera mener derfor deres TV Rendering-programvare ikke vil være dyr å implementere rent utstyrsmessig. Riktignok er det i dag mildt sagt sparsomt med nettverkstilkoblinger i TV-apparatene på Elkjøp, men Opera er overbevist om at det bare er et tidsspørsmål.

– Tekst-TV er gammel teknologi. Hvorfor fortsette med det? Vi tror web-TV vil ta av plutselig, som med mobiltelefoner. Så snart den første TV-produsenten tør å bygge en TV med nettleser og nettverksplugg, vil alle andre raskt følge etter, sier von Tetzchner til ITavisen.

– I det øyeblikket du kan stå i butikken å velge om du vil ha en TV med eller uten web, så vil folk velge den som kan gå på nett, samstemmer Grimsby.

TV Rendering tar også høyde for at man skal kunne sitte lettere henslengt i sofaen og surfe, i situasjoner der mus og tastatur ikke nødvendigvis er så praktisk. I stedet kan man bruke en helt vanlig TV-fjernkontroll til å navigere seg rundt, flytte seg mellom lenker på nettstedene man besøker, og klikke seg videre.

Opera jobber nå med å selge inn løsningen til digitaltuner-leverandører, hotellkjeder, TV-produsenter og andre interesserte. Canal+ i Frankrike er blant de første til å ta i bruk løsningen.

Mer informasjon om TV Rendering finner du HER.

Stikkord: lydogbilde, Mobil