Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nytt våpen mot «phishing»

Den engelske storbanken Barclays har innført et nytt system som både hindrer, avslører og følger opp såkalt «phishing»-svindel.

Nettkriminalitet
«Phishing» begynte som en enkel form for lureri der nettbrukere via en e-post narres til å gå inn på en falsk nettside som ligner nettbanken de er kunde i eller nettbutikken de handler i.

Stadig lurere

Mottakeren blir bedt om å legge inn sine personlige opplysninger og kredittinformasjon på ny. Denne informasjonen kan så brukes til å svindle penger fra offeret.

Etter hvert har metodene blitt stadig mer finurlige, og selv de mest kunnskapsrike og bevisste kan nå bli lurt.

FraudAction

Det er særlig britiske bankkunder som har blitt rammet. Men vi har sett tilfeller også i Norge og Danmark.

Nå har den britiske storbanken Barclays innført det amerikanske firmaet Cyotas FraudAction-system.

Detektiver

Systemet er en blanding av avansert nett-teknologi og god, gammeldags detektivvirksomhet.

Cyotas medarbeidere i New York jobber i følge selskapet døgnet rundt med å avsløre nettbanksvindel.

I front har de programvare som skal avskjære svindelforsøkene. Om svindlerne likevel klarer å forsere dette hinderet, blir «plan B» satt i gang – med aktiv oppfølging av hendelsen med tanke på å avsløre og anmelde de som står bak.

Fornøyd kunde

Banken virker svært fornøyd med samarbeidet.

– Vi har funnet ut at Cyotas tilnærmingsmåte er fornuftig, og den har vært til stor hjelp i vårt arbeid mot phishing, sier sikerhetsdirektør Stuart Mackenzie i Barclay’s Bank i en pressemelding fra Cyota.

Stikkord: internett, programvare