spam kar

Annonse


Neste generasjons søppelpost

spam karNår telefoni blir en standard nett-applikasjon, ligger alt til rette for at vi samtidig får en ny generasjon spam.

På samme måte som vi i dag har overfylte epost-innbokser, vil voicemail-innboksene våre raskt fylles opp av forhåndsinnstilte talereklamer og obskøne tilbud. Det er all grunn til å tro at når telefonsamtaler blir programvareinitiert, tar det ikke lenge før noen skriver de første programmene som ringer opp tusenvis av IP-telefoner i minuttet.

Det mener i det minste det finske selskapet Qovia, som har begynt å jobbe med de første produktene som skal bekjempe Spit: «Spam over Internet Telephony».

Spit-filter

Å filtrere ut meldinger basert på nøkkelord eller tema, som ofte gjøres med dagens epost-spamfilter, er naturligvis vanskeligere å gjennomføre med lydinnspillinger.

Annonse


Qovia utvikler derfor et filter som automatisk identifiserer spit utifra hvem avsenderen er og størrelsen på beskjedene, skriver New Scientist. Mange meldinger fra samme avsender, eller en rekke oppringinger av nøyaktig samme varighet er gode indikasjoner på at det dreier seg om spit.

Qovia understreker også at virus kan bli et problem, med nettelefoni som med epost. For eksempel kan et virus legge seg i taleinnboksen din, og automatisk ringe ut og spre budskapet til alle kontaktene dine – akkurat som dagens mailormer.

Skype stoler på kontaktlisten

Niklas Zennström, adm. direktør i Skype – som for tiden har nettets mest populære IP-telefonløsning – erkjenner også problemet, og tror løsningen må være en kombinasjon av filterløsninger og muligheten for å kun motta samtaler fra oppringere man kjenner fra før.

– Fordelen med Skype er at det er et lukket system. Hver bruker kan stille sine egne privacy-innstillinger, slik at nye kontakter som prøver å ringe først må godkjennes før de slipper gjennom. Så trengs det nok kanskje samtidig noen form for intelligente filtre, som på epost, som klarer å luke ut uønskete oppringere, sier Zennström til ITavisen.no.

Annonse