Annonser på nett

Annonse


Nettsøk-reklame på opptur

Annonser på nettTall fra New Media Group viser en svært positiv utvikling for nettannonsering i det trendsettende amerikanske markedet i 2004. Særlig interessant er det at av omsetningen på 32 milliarder kroner i årets første seks måneder – en oppgang på 40 prosent fra i fjor – så utgjør søkebasert reklame 40 prosent.

Søksrelaterte annonsene vinner marked særlig fordi de er mer målrettet enn vanlige visningsannonser, og vises bare når forbrukere gjør relevante søk. Som regel vil annonsører kun behøve å betale hver gang annonsene klikkes på, skriver ZDNet News.

Forbrukerrettet reklame utgjør 49 prosent av omsetningen på det amerikanske annonsemarkedet, mens reklame for dataprodukter og -programvare står for 35 prosent.

Den største nettsøkleverandøren er tilforlatelig nok også leverandøren av nettets største søkemotor, Google.

Annonse