Annonse


Halvdødt Zombie-znork

Resident Evil-serien har bydd på mange uhyggelige stunder opp gjennom årene, og på mer eller mindre elegant vis klart å bygge opp en egen unik zombie-mytologi innen TV-spillverdenen. Men alt det vi har lært oss å kritisere hittil i serien får sin maksimale utfoldelse i Resident Evil: Outbreak: Heftige grafiske prestasjoner faller i fisk på grunn av håpløst frustrerende spillbarhet, svake kontrollmekanismer, og unødig mye springing frem og tilbake for å plukke opp nøkler og legende planter.

Hallo? Hvor er multiplayer?

Outbreak tilbyr fem forskjellige eventyr fra forskjellige sted og tidspunkt i zombie-sagaen, som du må låse opp én etter én. Før du starter må du velge en av åtte forskjellige hovedpersoner, som hver har sin spesielle egenskap som kan hjelpe deg på veien (noen begynner med våpen, andre har større bærekapasitet, etc…). Og som alltid: utfordringen ligger i å springe rundt og drepe zombier mens du trykker deg febrilskt rundt i alt som er av omgivelser med X-knappen på jakt etter nøkler, brytere, eller hva det nå er som skal til for å komme seg videre til neste rom.

Et av de mer interessente aspektene ved RE: Outbreak er muligheten for å spille flere samtidig på nett, og løse de forskjellige scenariene i samarbeid med andre spillere. Dette er sikkert morsomt, men av en eller annen grunn er online-biten ikke inkludert i den europeiske versjonen av spillet. Dermed er man dømt til å springe rundt med 3-4 datastyrte medhjelpere i stedet, som stort sett aldri helt ser ut til å vite hva de holder på med. Du har riktignok en begrenset mulighet til å gi de kommandoer, men ikke forvent særlig mye konstruktiv hjelp fra denne kanten.

I utgangspunktet er det muligens en god idé å ha flere hovedpersoner på skjermen samtidig, men med så dårlig AI og ingen flerspiller-muligheter virker det rett og slett bare mot sin hensikt i dette spillet.

Annonse


Resident Evil: Outbreak

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

For spesielt interesserte

Nå er det riktignok lyspunkt her og der. Resident Evil-spillere har lært å venne seg til tidvis nydelig grafikk, og bruk av velregisserte pregenererte animasjonssekvenser som belønning når man kommer seg videre. RE: Outbreak har en god del av dette å tilby, og mengder av små overraskelser og detaljer man kan oppdage etter hvert.

Likevel bærer det hele preg av å være noe klønete sammensatt, og mye av den cinematiske effekten koker rett og slett bort i kålen. Brettene er langt fra elegant designet, kameravinkler ofte umulig å forholde seg til, og ofte er det fullstendig tilfeldig hvorvidt man klarer å finne ut hvordan man skal komme seg videre.

Vi klarer vel egentlig ikke helt å se noen gode grunner til å bruke penger på dette, såfremt du ikke er frenetisk Resident Evil-fantast.

Annonse