Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Klagestorm på bredbånd

Klager på bredbåndselskapene hagler inn til Forbrukerombudet. Kundene klager på dårlig service og manglende oppkopling, men aktørene er godt fornøyde med seg selv.

Aftenposen skriver om Audun Jacobsen som fikk installert bredbånd fra Nextgentel som ikke virket. Han gjorde utallige forsøk på å få orden på nettet sitt, uten å lykkes.

Likevel mottok han regninger på installasjon og drift. Han betalte ikke, og sakene endte som inkassovarsler. Service og ventetid på å komme frem til kundeservice over telefon utviklet seg til et mareritt.

Fornøyd

Til slutt fikk han medhold, men koblet da ut Nextgentel til fordel for UPC, som klarte å få ham på nett.

– På meg virker det som de (Nextgentels kundebehandlere, red.anm;) er opplært til ikke å gi etter, sier Jacobsen til Aftenposten.

Markedsdirektør Morten Ågnes i NextGen vil ikke kommentere enkeltsaker overfor avisen, men sier han er fornøyd med tilbudet de gir klagende kunder.

Han sier at ventetiden på telefon skal ned. Den er i følge ham i dag på et snitt på ti minutter. Jacobsen sier han ventet inntil 45 minutter. UPC og Telenor oppgir ventetider fra et minutt til noen ti talls sekunder.

Klager hver dag

Ingen av selskapene mener de har flere klagesaker enn forventet. Hos Forbrukerombudet sier de noe annet. De fikk i fjor 105 skriftlige klager på bredbåndsleverandørene. Hittil i år har de fått 67. De får daglig inn klager over telefon.

De fleste muntlige og skriftlige klagene går på at kundene ikke får den bredbåndstjenesten de har bestilt. Annonser som ikke holder vann og avtaler kundene ikke blir kvitt, er heller ikke en ukjent problemstilling hos Forbrukerombudet, skriver Aftenposten.

(ITavisen Business)

Stikkord: internett