Annonse


Kundene strømmer til Netcom

I første kvartal slet Netcom med tap av kunder, en stagnert omsetningsvekst og valutaproblemer. Trenden er nå snudd, viser tallene som er lagt ut for andre kvartal onsdag.

Øker kundebasen

Til tross for sterk konkurranse i det norske markedet, økte NetCom kundebasen med 49.000 nye abonnenter i andre kvartal. Selskapet har nå 1,239 millioner mobilkunder i Norge.

Antall kunder via tjenestetilbydere økte med 38.000 til 150.000. Samtidig melder morselskapet TeliaSonera at antallet kunder som kutter ut sine abonnement er redusert fra 19 prosent til 12 prosent i kvartalet.

Driftsresultatet faller

Driftsresultat i andre kvartal endte på 456 millioner svenske kroner før avskrivninger, sammenliknet med 681 millioner kroner i samme kvartal året før.

Annonse


Konkurransepresset tydeliggjøres gjennom ebitda-marginen. Den endte på 29 prosent, mot 43,6 prosent i samme periode i fjor.

Omsetningen økte med fem prosent når valutaendringer fjernes, jamnført med forrige kvartal i fjor, og landet på 1,57 milliarder svenske kroner.

– Det norske mobilmarkedet har vært preget av høy terminalsubsidiering og sterkt prispress. I lokal valuta økte NetComs omsetning fem prosent, tross vesentlig lavere prisnivåer, skriver TeliaSonera i sin kvartalsrapport.

Ringer mer

Antall ringeminutter økte i snitt fra 165 til 176 minutter. Gjennomsnittlig inntekt per kunde (arpu) sank fra 347 norske kroner til 343 kroner, men opp fra 334 kroner i første kvartal.

Antall sms per måned økte fra 74 til 76. Totalt 7,1 millioner mms ble sendt i kvartalet, en økning på 200 prosent sammenliknet med første kvartal.

(ITavisen Business)

Annonse