IP-telefoni

Annonse


Klager på gratis telefoni

IP-telefoniMan kan utvilsomt spare en god del penger på å bruke IP-telefoni over bredbånd. Dette er imidlertid avhengig av en rekke faktorer, men dersom man allerede har telefon og bredbånd, vil man tjene på å si opp telefonlinjen, skriver Aftenposten.

– Da sparer du mye. Men dersom du ikke har eller har behov for bredbånd, er dette ikke noe å tenke på. Da er du ikke i grønn sone, sier teleanalytiker Tore Aarønæs.

Andre kostnader

Telio var det første selskapet til å tilby IP-telefoni over bredbånd her til lands, da de lanserte sitt tilbud i mars i år. På nettsidene skal Telio lenge ha annonsert med «gratis» tellerskritt. Noe som stemmer – delvis. For man slipper kostnader ved å ringe til fasttelefon innenlands.

Allikevel må man betale for etablering, abonnementsavgift, samtaler til mobiltelefon og for å beholde sitt gamle nummer. I tillegg må man betale for samtaler til utlandet som overstiger de første 100 minuttene hver måned.

Annonse


– Kunden får ikke tellerskrittene uten samtidig å forplikte seg til et avtaleforhold med Telio, og betegnelsen «gratis» må da anses uriktig, skrev Forbrukerombudet i et brev til selskapet.

Større regning

Teleanalytiker Jon Strand hevder at mange som tegner avtale om IP-telefoni kan risikere å ende opp med en større totalregning enn tidligere. Dette kommer av at summen man betaler for å oppgradere fra vanlig telefon til bredbånd er nær det dobbelte av nordmenns teleutgifter.

Viseadministrerende direktør Rune Strømmen i Telio sier til Aftenposten at selskapet forstår at ordet «gratis» kan oppfattes som villedende, dersom det står alene.

– Det er ymse syn på dette. I den utstrekning Forbrukerombudet har innspill, så vil vi innpasse oss, sier Strømmen.

Annonse