Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettet redder musikkindustrien

Mange har klaget at nedlasting av musikk fra nettet tar knekken på musikkindustrien. Nå kan det se ut som om nettopp nedlastingen står for redningen.

Vinyl CD-R
De nye lovlige musikktjenestene som har dukket opp har, sammen med antipiratkampanjene, fått musikkindustrien til å bli optimistiske. De seneste tallene fra USA viser at CD-salget har økt med 9,4 prosent hittil i år, skriver BBC News.

– Hvis dette er resultatet av kombinasjonen antipiratrettssaker, lovlige nedlastingstjenester og økning i CD-salg, kan det være gode nyheter for alle, sier Keith Jopling, som er sjefen for markedsanalyser ved International Federation for the Phonographic Industry.

Veskt fra 2005

De globale salgstallene for musikk viser at salget falt med 7,6 prosent i 2003, i forhold til året før. Dette var det fjerde året på rad at salgstallene ble redusert. Jopling regner imidlertid med at i 2004 vil salget være stabilt, eller synke med fire prosent. Men så kan det snu.

– Vi er optimistiske og regner med at vi kan se en vekst etter 2004. Det avhenger av det digitale musikksalget som eksploderer om dagen, selv om det er en liten gruppe, sa styreformann i plateselskapet EMI, Eric Nicoli.

Nettet øker interessen

Tallene når det gjelder nedlasting av musikk viser at dette står for én til to prosent av dagens musikksalg. Imidlertid ventes det at dette kan stå for hele fire eller fem prosent neste år. Jopling tror at de nye nedlastingstjenestene, som iTunes, Rhapsody og Napster, har skapt en økning i den generelle musikkinteressen.

– Jeg har en teori om at det er noe ved disse tjenestene, som iTunes og Napster, som skaper en interesse for musikk som leder til en faktisk økning i det fysiske salget, sier Jopling til BBC News.

Stikkord: internett, lydogbilde