Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Klikking over en lav sko

Reklamebyråene frister med 1,50 kroner for hvert musetrykk i det som er en hurtig voksende trend i India: annonseklikking!

Click2FreeMoney
Et av verdens mest fremadstormende IT-land slipper tilsynelatende ikke unna de små pussige mekanismene som ser ut til å være en uunngåelig del av enhver blomstrende.com-økonomi.

I India er annonseklikking nemlig en populær måte å tjene til livets brød på.

Betalt for å klikke

Ifølge avisa The Times of India strømmer stadig flere til de mange tilbudene fra aggressive nettreklamebyråer, som ønsker å få opp treff- og besøksstatistikken for sine kunders annonser og nettsteder.

Jobben som annonseklikker er særlig populært blant husmødre og studenter, som gjerne tjener mellom mellom 1,20 og 1,50 kr hver gang de klikker på utvalgte nettreklamer på internasjonale nettsteder.

Ekstrainntekt

Månedslønnen som profesjonell klikker kan komme opp i 1.400,- kroner; muligens en respektabel lønning i India, men samtidig lommerusk for reklamebyråene som tyr til alle triks for å pynte på resultatene sine.

– Det er kjedelig, men et par timers klikking hver dag gir meg ekstra penger. Jeg har ingen interesse i hva som står på annonsene, og er bare opptatt av hvorvidt jeg skal vente i 60 eller 90 sekunder før jeg klikker en gang til, sier en Delhi-klikker til The Times.

Stikkord: internett