Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Filmnedlasting på opptur

Nå er det ikke bare musikk som interesserer amerikanske nettbrukere lenger. For en ny undersøkelse viser at nedlastingen av film har eksplodert.

TEMPO-undersøkelsen fra det internasjonale markedsanalyseselskapet Ipsos-Insight er en kvartalsvis undersøkelse innen det digitale musikkmarkedet, melder Music Industry News Network. Den siste undersøkelsen viser at nå bør filmindustrien virkelig begynne å bli redd.

Filmentusiaster

For denne undersøkelsen viste at på slutten av 2003 hadde hele 21 prosent av amerikanske «nedlastere» over 12 år lastet ned en helaftens spillefilm. Samtidig kunne neste én av ti (9 prosent) avsløre at de hadde gjort dette i løpet av den siste måneden før undersøkelsen.

– Dataene viser at nå går man utover bare å laste ned musikk. Man beveger seg mot et mye bredere felt innen digital underholdning, sier mannen bak TEMPO-undersøkelsen, Matt Kleinschmit.

– Mens musikkindustrien fortsetter å definere og integrere rollen digital musikk skal ha i det eksisterende markedet, har filmindustrien et unikt syn inn i hvordan neste generasjons underholdning vil være, sa Kleinschmit videre.

Mannlige studenter er verst

Demografiske data viser at det er gruppen mellom 18 og 24 år som er blant de som mest sannsynlig har lastet ned en helaftens spillefilm via nettet. Hele 37 prosent har gjort det, og så mange som 16 prosent hadde gjort det de siste tretti dagene. Menn er mer enn to ganger så tilbøyelige til å laste ned film fra nettet enn damer (henholdsvis 26 prosent og 12 prosent).

– Amerikanere i alle aldere eksperimenterer med nedlasting av musikk og film fra nettet. Men det var menn på universitetet som først begynte å bruke nettverkene for fildeling, og det er da naturlig at dette er den største gruppen, mener Kleinschmit.

Stikkord: internett, lydogbilde