Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Far Cry

Far Cry leverer varene både på grafikk og skyteaction. Hvorfor dra på fjellet etter påskemoro?

Hånden din skjelver som et aspeløv. Du hører skritt – først til høyre og så til venstre. Du lader våpenet ditt, tar et skritt, bøyer deg. Det skulle du aldri ha gjort, for nå er du avslørt. – I’m gonna tear you a new one, ropes det. Du fylles av angst der du sitter – foran dataskjermen.

Far Cry er rett og slett et av de mest engasjerende spillene jeg noensinne har prøvd på en datamaskin. Kanskje noe av det mest engasjerende jeg har prøvd overhodet. I alle fall føles det slik når jeg løper rundt i jungelen på den tropiske øya.

Selv om «first person shooter »(FPS)- spill har eksistert siden tidenes morgen, har de alltid manglet et viktig element: Realisme. Når maskinvaren etter hvert har fått såpass kraftige egenskaper at de er i stand til å gjengi et troverdig visuelt miljø, begynner det virkelig å bli interessant.

For det å løpe rundt og tømme geværmagasinet for kuler, er i seg selv lite interessant. Blodet som spruter fra offerets hode, er heller ikke en særlig minneverdig attraksjon. Derimot blir det ulidelig spennende når du krabber rundt i den tropiske vegetasjonen og ser gress og planter bevege seg med vinden. En svak hissende lyd følger bevegelsene dine i det du åler deg framover i gresset.

Kjappe i replikken

Karakterene i spillet er utstyr med kunstig intelligens, og det er ikke alltid like lett å forutse hva som blir deres neste trekk. De ulike karakterene er også utstyrt med en rimelig høy grad av macho-holdning, og det er lett å føle på frykten når du er avslørt og karakteren roper »I’m gonna tear you a new one», eller »You’ve got nothing on me». Disse lydfilene brukes dynamisk, og spesielt frekke i kjeften blir motstanderne om du skulle være litt på defensiven.

Dialogen mellom de ulike karakterene kan tildels være svært underholdende – ikke minst gi en indikasjon på hvorvidt det vil være en overkommelig oppgave å gå til overraskelsesangrep.- I’m just here for the beach and the sun, gir indikasjon på at oppgaven vil bli langt lettere enn om samtalen dreier seg om at »We’re going to code red».

Skjermbilde fra PC-spillet Far Cry

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Lekkert!

Grafikken i dette spillet er altså imponerende. Enten du befinner deg under vann, oppe i en fjellside eller smygende inn i en velbevoktet leir, har du følelsen av å være der. Dersom du undersøker hver enkelt detalj, vil du nok finne et og annet å sette fingeren på, men det store bildet teller. Og det store bildet gir deg realisme. Vel å merke krever spillet sin maskin. Med testsystemet (3 GHz P4, Leadtek GeForce 128MB RAM, 512 MB RAM) måtte jeg gå noe ned på bildekvalitet, for å oppnå den flyten jeg ønsket.

Avslutningsvis: Dette spillet har overhodet ikke noe å gjøre på barnerommet. Uavhengig av menneskelig kostnad, skal du komme deg til målet. Kostnaden er ofte et par dusin lik per oppdrag, som spillet totalt har 20 av.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt