Hopp til navigasjon Hopp til innhold

LCD TV på opptur

TV-apparater med flate LCD-skjermer er stadig mer populært, og leverandørene sliter med å fylle opp butikkhyllene.

Dell 17-tommers LCD TV

Vi kjøper TV som aldri før, og har nå over 4.42 millioner apparater i bruk i Norge, ifølge EE-bransjen. Samtidig spås en kraftig vekst i omsetningen av LCD- og plasma-TV i årene fremover.

Enten man skal se på TV, spille Xbox eller surfe nettet er det snart flaut å ikke gjøre det på en flatskjerm.

– Dette er framtidens TV, som er flatt, tynt og til å henge opp på veggen som et bilde eller plasseres på hylle eller gulv. Jeg tror dette vil bli toneangivende i markedet om få år, sier EE-bransjens informasjonssjef Erik Andersen.

Forventer vekst

I Norge ble det i fjor solgt ca. 9.000 LCD TV-apparater, det vil si flate LCD-skjermer ymtet på fjernsynsbruk – med eller uten VGA-inngang og mulighet for datatilknytning. På global basis utgjorde LCD-salget bare 2.4 prosent av det totale TV-markedet, men andelen forventes å øke kraftig de neste par årene.

Både PC-produsentene, monitor-produsenter, og klassiske brunevaremerker strømmer til med annonseringer om LCD-baserte apparater på løpende bånd. Selv selskaper som Dell og HP vil nå så smått prøve å karre til seg biter av det lukrative TV-markedet.

Tomme lagre

Men etterspørselen er åpenbart langt større enn det markedet klarer å levere.

Atle Severinsen på Komplett Data(Datakjeden) oppsummerer situasjonen slik:

– Det største problemet er at det nesten ikke er LCD TV å få tak i. Den globale etterspørselen er stor, og derfor har vi leveringsproblemer. De fleste som bestilte før jul har fremdeles ikke fått varene sine, sier Severinsen til ITavisen.no.

Andre produsenter gir lignende tilbakemeldinger.

– Det er håpløst. Lagrene er tomme. Vi har fortsatt 19″-bestillinger fra august som vi ikke kan fylle. Det enest vi får er rester fra USA, fortviler Egil Kvamme i Acer.

Noen modeller er vanskeligere å skaffe enn andre. Særlig 17″ og 19″-skjermer er populære og ofte problematiske å få handlet.

Flate skjermer frister

Produsenter som Panasonic og Samsung har også TV LCD-modeller med varierende størrelser fra 15″-22″. Som en av mange aktører lanserte for eksempel Philips nylig en 23″ widescreen flatskjerms LCD TV til rett under tyve tusen kroner, og legger dermed prislista for slike produkter relativt høyt – sammenlignet med både tradisjonelle billedrør-TVer og LCD dataskjermer.

Storkjeden Elkjøp kan fortelle om stor interesse for både LCD TV og Plasma som produkt, og sier de har OK tilgang på varer.

– Det stemmer at det kan være problemer med tilgang på enkelte produkter, selv om vi generelt sett på grunn av måten vi jobber på ikke har leveringsproblemer på LCD TV, sier Eddy Steng, innkjøpssjef i Elkjøp.

Flate LCD TVer er mest populært i størrelser under 30″, da prisen for de større modellene etterhvert blir usympatisk mye høyere for hver tomme man legger på. Mens man i dag får en 42″ plasmaskjerm for under 30.000,- kan en tilsvarende stor LCD-variant koste godt over det dobbelte.

– Flate TVer har kommet for å bli, og kommer sakte men sikkert til å ta over mesteparten av salget. Derimot tror jeg IKKE vi vil se noe vesentlig prisfall med det første, siden underskuddet LCD-matter er så stort, sier produktsjef Jan Willy Jacobsen i JVC.

Løsner til sommeren?

Så når vil butikkhyllene få en jevn og bred tilførsel av LCD TVer fra et sunt antall forskjellige leverandører? Noen tror allerede i løpet av februar eller mars, mens andre er mer pessimistiske.

– Produsentene lover full levering om et par uker, men det har de gjort før. Jeg tviler på at dette løsner før i sommer. Salgstallene går ned globalt på slutten av våren, og da blir det lettere å få varer hit. Dessuten skal flere nye LCD-fabrikker åpnes til sommeren, sier Severinsen på Komplett Data til ITavisen.

Stikkord: Maskinvare