Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Toshiba skal bli flinkere

Toshiba var lenge markedsleder på bærbart. For et halvt år siden forsvant de helt. Nå kommer de sterkt tilbake, med finske Juha Merinen (bildet) i toppen..

Juha Merinen Toshiba
Da Scribona for et halvt år siden ga opp agenturet for Toshiba falt Toshibas markedsandel som en stein. Nå har Toshiba etablert seg med egen organisasjon i Norden, og skal kapre tilbake de tapte markedsandelene.

Enklere

I år satser Toshiba på å kapre 10 prosent av markedet for bærbare datamaskiner. Organisasjonen er slanket, og et fordyrende ledd er kuttet ut. Produktspekteret består fremdeles av ulike maskiner tilpasset ulik bruk.

Men du kan ikke lenger velge mellom 1000 ulike konfigurasjoner med komponenter fra like mange underleverandører. Dermed forenkles infrastrukturen i Toshiba. Det gir reduserte utgifter og rimeligere produkter. Antallet komponenter på hovedkortet skal også være mer enn halvert.

Forplikter seg

Finnen Juha Merinen skal lede Toshiba i Norden. Han har jobbet med bærbare datamaskiner siden 1985, da slike maskiner lignet symaskiner og få trodde de ville bli allemannseie.

– Toshiba har en enkel filosofi. «Committed to People, Committed to the Future», sier Merinen. Selskapet ble startet i Tokyo så tidlig som i 1875, og har mer enn 166.000 ansatte rundt om i verden.

– Vi har gjort mange oppfinnelser og vært først i verden med produkter som videotelefon med farger (1970), den første bærbare PC-en i 1985, NAND Flashminne, optisk disk og kommersiell HDD og DVD-opptaker. Det viser at vi er «Committed to the Future». Men vi har ikke vært flinke til å kommunisere dette ut. Det skal vi bli flinkere til.

– Produktene skal gjøre vanlige menneskers hverdag enklere. TV, Video, data og telefoni skal knyttes sammen uten at det blir vanskeligere å bruke. Det er å være «Committed to the People», sier han.

Hverdagslig

Men markedet er ennå ikke helt modent for full integrering. Hjernen i hjemmenettet, en såkalt «Home Server», vil først bli lansert i 2005.

Det er hjemmebrukere og små- og mellomstore bedrifter (SMB) som utgjør det viktigste markedet, og det er her Toshiba vil ha sterkest fokus.

Distribusjon

Når Toshiba nå er på plass i egne kontorer i Nydalen satser de på raskt å komme på plass også i salgskanalene. Toshiba har gjort direkte avtaler med kjedene Elkjøp, Siba, Lefdal, Expert, Eilag og COOP. Ellers vil Scibona være kanal med leveranser til Telebutikken og andre faghandlere.

Frode Michalsen vil være ansvarlig for Toshibas salg i Norden, mens Hans Berg blir salgssjef for Toshiba Norway. Begge har i en årrekke jobbet med Toshibas produkter gjennom Scribona.

Nyheter

Under pressekonferansen i forbindelse med åpningen av Toshibas kontor i Norge ble det også lansert fire nye bærbare i Satellite-serien. Mer om disse finner du her.

Stikkord: laptop, Maskinvare