Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Ufine Telenor-metoder

NetCom, Tele2, Chess og Sense hevder Telenor Mobil regelrett stjeler kunder ved å overføre dem til Telenor Mobil uten at kundene har samtykket til dette.

Telenor grådig
I et felles brev ber de fire Telenor-konkurrentene Forbrukerombudet om å stoppe Telenor Mobils pågående telefonsalg-kampanje.

Ødelegger bransjens omdømme

– For oss er det svært alvorlig at Telenor Mobil har iverksatt en telefonsalg-kampanje basert på uriktigheter og villedende informasjon. Dette er alvorlig for de mobilkundene som blir direkte rammet, og det er alvorlig for mobilmarkedet generelt som får sitt omdømme ødelagt når en dominerende aktør opptrer på denne måten, sier Barbara Thoralfsson, administrerende direktør i NetCom i en pressemelding.

– Det er beklagelig for våre kunder og alvorlig for Tele2 at Telenor benytter seg av salgsmetoder som ikke hører hjemme på det norske markedet. Telenors fremgangsmåte er enda mer uforklarlig med tanke på at Tele2 faktisk er en av Telenors største kunder, sier Henrik Müller-Hansen, administrerende direktør i Tele2 Norge.

Mister forbindelsen

– Den gamle monopolisten og Norges største mobiloperatør har i en rekke tilfeller flyttet over kunder til sitt mobilnett uten at kundene har gitt sitt samtykke til dette.

Det har i verste fall ført til at kunder har vært uten signal på mobiltelefonen i mange dager, hevder NetCom, Tele2, Chess og Sense.

Forbrukerombudet

– Fordi omfanget av Telenor Mobils kampanje synes omfattende, og fremgangsmåten virker å være under enhver kritikk, ber vi om at Forbrukerombudet griper inn så raskt som mulig overfor Norges største mobiloperatør, sier Barbara Thoralfsson i NetCom.

Tilbakeviser kritikken

Telenor Mobil tilbakeviser at de er noe verre på dette området enn sine konkurrenter. – Telenor Mobil har kun drevet med telefonsalg et drøyt halvår, mens de andre selskapene har drevet i flere år. Vi har gjentatte ganger opplevd disse tingene, med motsatt fortegn, sier han til Aftenposten.

Sandvin hevder i følge Aftenposten at Telenor nå tar opp salgssamtaler på bånd. Dette blir fast praksis i løpet av januar. Og han lover at klagene skal kontrolleres så langt det er mulig.

– Om vi ser at folk opplever å bli overført til oss eller andre uten at de har et ønske om det, er det noe vi tar sterk avstand fra. Det er en praksis vi ikke fører eller ønsker å føre, hevder Sandvin, som mener selskapet har god kontroll på sine selgere.

Gale og villedende påstander

I pressemeldingen fra Telenor Mobils konkurrenter hevdes det at samtalene som Telenor Mobils selgere gjennomfører gjennomgående inneholder påstander som er feil og sterkt villedende for mobilkundene.

– Selgerne bærer også preg av å være aggressive og svært pågående. Det finnes mange dokumenterte eksempler på dette. Telenor Mobil har også ved flere anledninger ringt til ansatte hos de fire mobilselskapene, heter det i brevet.

Stikkord: Mobil