Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Siemens vinner mot Nokia

For første gang på to år har Nokia tapt markedsandeler i vest-Europa. Mens Siemens vinner fram.

Siemens C62
Nokia mister markedsandeler til Siemens og Sony Ericsson i vest-Europa.

Nokias markedsandel i vestEuropa falt fra 51,2 prosent til 42,1 prosent på ett år, ifølge analysebyrået Strategy Analytics, ifølge di.se.

Opp til 17 prosent

Siemens og Sagem tok andeler i lavprissegmentet, mens Samsung og Sony Ericsson klatret innen midt- og høyskiktet.

I årets tredje kvartal kapret Siemens 17 prosent markedsandel i vest-Europa, opp fra 9,5 prosent samme periode året før. Samsung økte fra 7,6 til 8,6 prosent; Sony Ericsson steg fra 4,0 til 6,6 prosent. Motorola tapte andeler, fra 7,8 prosent til 6,3 prosent.

Øker prognoser

32,4 millioner mobiltelefoner ble solgt tredje kvartal 2003. dette er en økning på 23 prosent fra samme periode året før, og en økning på 7 prosent fra kvartalet før. Det er etterspørselen etter kameratelefoner og lavpristelefoner som driver markedet.

På grunnlag av dette oppløftende salget øker analysebyrået sine prognoser for 2003 fra 109 millioner til 125 millioner telefoner.

(Denne artikkelen er hentet fra vårt søsternettsted ITavisen.biz)

Stikkord: Mobil