Illustrasjon

Annonse


Vil ha toppmøte om mobil-trøbbel

IllustrasjonExpert og Elkjøp tar i et åpent brev initiativet til et møte mellom produsentene, forbrukermyndighetene og lovgiverne. Med seg på laget har de to store kjedene også SpaceWorld og KlartSvar. Til sammen utgjør de mellom 60 og 70 prosent av det norske markedet for mobiltelefoner.

Kort levetid

Forhandlerne har i lengre tid vært fortvilet over den dårlige kvaliteten på produktene, heter det i brevet, som ble sendt ut til pressen i dag morges.

Samtidig er de opprørt over at myndighetene har innført fem års reklamasjonstid, uten å ta hensyn til mobiltelefonenes faktiske levetid – som forhandlerne åpenbart mener er langt kortere.

Pressemeldingen

Her er pressemeldingen i sin helhet:

Annonse


Mobiltelefoner tåler mindre enn mange tror. Reklamasjons- og servicetall fra Norges to største elektrokjeder, Elkjøp og Expert, avdekker en oppsiktsvekkende høy feilprosent på mobiltelefoner. Kjedene fortviler over dårlig kvalitet på produktene, lang servicetid, og uklar praksis etter forbrukerkjøpsloven når det gjelder reklamasjon. På vegne av kundene krever kjedene nå en avklaring av hva en mobiltelefon skal tåle og hvor lenge den er ment å vare.

Elkjøp og Expert tar nå et felles initiativ til et møte mellom produsentene, forbrukermyndighetene og lovgiverne. Hensikten er å få satt fokus på problemet, og å få til en felles tolkning av forbrukerkjøpslovens uklare begreper om hva som er en mangel, og hvor lenge en mobiltelefon er ment å skulle vare.

Mellom 10 og 30 prosent av alle telefoner som selges fra kjedene, kommer tilbake med feil. Dette er skyhøyt over andre produktgrupper som kjedene selger. Feilene skyldes enten mangler i produktet eller feil bruk. Produsentene mener at eksempelvis alle fukt-, støt- og klemskader skyldes feil bruk, og avviser derfor at det er en mangel hvis de kan påvise slike skader.

– Vi skjønner godt at kundene blir fortvilet når en reklamasjon avvises av produsenten når kundene har brukt mobiltelefonen på en måte som de oppfatter som normal. Vi forsøker å få produsentene til å heve kvaliteten generelt. Men i påvente av at dette skjer, informerer vi nå tydeligere i butikkene og i markedsføringen om hva mobiltelefonene faktisk tåler. Det er snakk om skjør finelektronikk som er pakket inn i tynn plastikk. Mobiltelefoner bør for eksempel ikke brukes ute når det regner, eller mistes i bakken, sier informasjonssjef Scott Engebrigtsen i Elkjøp.

– Det er åpenbart at vi og kundene trenger en avklaring av hva som er en mangel, og hvor lenge telefonene er ment å skulle vare. Det er produsentene som må svare for produktenes kvalitet, ikke forhandlerne. Derfor må produsentene, forbrukermyndighetene og lovgiver forsøke å bli enige, sier kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert.

– Som forbruker blir du fornøyd først når du får dine forventninger innfridd. Det er ikke konstruktivt av Forbrukerrådet å stå på sin tue og rope om fem års reklamasjonstid, og om hva produktene bør tåle, uten å forholde seg til produktenes faktiske kvalitet. Slik situasjonen er i dag skaper Forbrukerrådet gale forventninger til produktenes holdbarhet, og gjør dermed forbrukerne en bjørnetjeneste, sier Engebrigtsen og Bentestuen.

Også kjedene Spaceworld og KlartSvar støtter opp om Elkjøp og Experts synspunkter. Til sammen representerer disse fire kjedene mellom 60 og 70 prosent av det norske markedet for mobiltelefoner.

Annonse