Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fotballfeber for milliarder

Alt er duket for ny fotballhøst, og FIFA 2004 fra Electronic Arts ventes som vanlig å bli årets toppselger.

FIFA 2004

Den store kongen på haugen i dette stadig voksende markedet har de siste årene vært verdens største spillselskap, Electronic Arts, som årlig kommer med nye versjoner av sin massive FIFA-serie.

FIFA 2003 har solgt et sted rundt i nærheten av tre millioner eksemplarer på tvers av de forskjellige spillkonsollene, og har demed alene utgjort en omsetning på godt over en milliard kroner. Serien går nå inn i sitt tiende år, og uoffisielle kilder hevder at FIFA opp igjennom tidene har solgt mer enn selveste Star Wars.

– Jeg kan ikke bekrefte dette, men ryktene vil ha det til at FIFA-serien skal ha omsatt for mer enn Star Wars noensinne har gjort i kinosalene, sier Aimar Niedzwiedzki, markedssjef i EA Norge.

I Norge selger Electronic Arts et sted rundt 120.000 sportsspill årlig, fordelt på over et dusin titler. Golf, hockey og amerikanske fotball faller godt i smak, men FIFA utgjør halvparten av dette salget.

Årets FIFA er klar

Nå er alt duket for tiårsjubileum og FIFA 2004, som utvilsomt blir nok en storselger i månedene frem mot jul.

Under parolen «If it’s in the game, it’s in the game» bruker EA enorme ressurser på å gjøre fotballopplevelsen mest mulig salgbar, og bruker tungskyts når fotballfeberen skal gjenskapes i de tusen konsoller.

Dette innebærer blant annet avansert motion capture av verdensberømte elite-spillere for å få bevegelser og de nærmere 4000 animasjonene som FIFA 2004 til å se autentisk ut. I årets utgave har Electronic Arts brukt Thierry Henry, Ronaldinho og Alessandro Del Piero til både spillutvikling og markedsføring.

Et særs viktig salgsmoment er også å kunne tilby komplette og autentiske ligatabeller, laginformasjon, og detaljerte gjengivelser av hver enkeltspillers egenskaper, utseende og spillestil.

FIFA 2004

KLIKK HER FOR FLERE SKJERMBILDER

FIFA 2004 skilter med over ti tusen spillere fordelt på over 400 lag i 17 ligaer, inkludert den norske Tippeligaen. 30 forskjellige stadioer er nøye modellert, mange av dem tro kopier av ekte arenaer, og hundrevis av forskjellige publikumsrop og sanger bidrar til den rette stemningen.

Nytt av året er også Off The Ball Control, et helt nytt kontrollsystem som lar deg styre medspillere som ikke har ballen.

Flere om ballen

Nå er Electronic Arts på ingen måte alene om å selge fotballspill. Og, som mange spillanmeldere og fotballfantaster vil fortelle deg: selv om de er størst, lager de heller ikke nødvendigvis de beste spillene.

Særlig er det japanske Konami som er den største utfordreren. Pro Evolution Soccer, hvis tredje tittel i serien nettopp ble lansert, har gjerne blitt regnet av kritikere og «kjennerne» som overlegent både på ballfølelse, kontrollsmidighet og realisme.

Men de store massene likevel går for FIFA. Med et markedsføringsapparat av det kaliber EA stiller med ser det likevel ut som om Konami og andre inntil videre må finne seg i å ligge noen hakk under på salgslistene.

Pro Evolution Soccer 3

KLIKK HER FOR FLERE SKJERMBILDER

EA vil naturligvis ikke vedkjenne seg at markedsføring alene har skylden for deres plass på salgstoppen, og poengterer at mens PES er en mer inngående fotball-simulator legger FIFA seg på en lettere tilgjengelig og enklere stil for spillere som ikke nødvendigvis er fotballeksperter.

– FIFA er et fotballspill i en annen stil enn våre konkurrenter. Hvis det bare dreide seg om markedspenger ville vi ikke ha solgt millionvis av FIFA 2003. Våre kunder er ekstremt oppegående, og kjøper spill basert på anmeldelser og ordet på gata, poengterer Jonathan Rosenblatt, EAs markedssjef for FIFA i Europa.

Når det gjelder manager-spill, der strategi og kjøp og salg av spillere står i sentrum mens utfallet av kampene simuleres, domineres markedet i dag fullstendig av Championship Manager fra utgiver Eidos – et marked som Electronic Arts naturligvis ønsker seg en større bit av, og som det nå skal kjempes om med den nye Total Club Manager 2004.

– Det er først i år vi føler at Total Club Manager har noe virkelig å by på, og vi presenterer den derfor nå som en seriøs konkurrent til Champhionship Manager, sier Niedzwiedzki.

Som del av strategien om å gjøre Total Club Manager 2004 mer interessant, har EA nylig innført Football Fusion-teknologien, som lar deg spille kampene fra TCM 2004 i sanntid i FIFA 2004.

TELEFOTBALL

EA kan i det minste ikke kritiseres for å diskriminere på konsoller med FIFA 2004.

Spillet skal ut i løpet av de kommende ukene for Playstation 1 & 2, PC, Gamecube, Xbox, Gameboy Advance – og nylig ble det også kunngjort en versjon for Nokias nye spilltelefon N-Gage.

Mobilversjonen vil ha 3D-grafikk, og hvis flere spillere med N-Gage er i samme rom kan de konkurrere med hverandre via Bluetooth.

– Det er spennende og få FIFA også på Nokias spilltelefon, ikke minst for vi da har serien simultant på hele syv forskjellige plattformer. Men med det sagt, så er jeg ikke så veldig overbevist om at FIFA 2004 vil ha så veldig mye å si for salget av N-Gage, sier Niedzwiedzki til ITavisen.

Stikkord: spilltester