Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Space Colony

Klarer du holde styr på kolonistene, sanke inn nok romkyllinger, beskytte basen mot aliens og samtidig rekke en kjapp runde i baren før leggetid?

Velkommen til Space Colony. Ditt hjem, ditt levebrød, og ditt ansvar.

Folk og fe

Romstasjonen du blir satt til å drive kan befolkes av et tyvetalls forskjellige figurer, hver med sine unike egenskaper, kvalifikasjoner og kvaliteter som bestemmer hvor produktive de er, nøyaktig hva slags arbeid du kan sette dem til, hva de liker å underholde seg med, hvor stort behovet er for sosial omgang, og hva de spiser.

Persongalleriet er variert, og spenner over alt fra den relativt kjedelige, hardt arbeidende og optimistiske hovedpersonen Venus til mer interessante figurer som den alkoholiserte og elskovssyke cowboy-dama Tami, den late og bortskjemte sossepiken Babette, eller den hardt arbeidende og altetende norske motorsyklisten Stig.

Hold styringa

Dine hovedoppgaver er i grove trekke tredelt. For det første er du ansvarlig for å konstruere kolonien – altså bygge ut basen og handle inn utstyr, være det boblebad, treningsutstyr, våpen eller industrielle maskiner og vedlikeholdsroboter.

Dessuten må du overvåke, planlegge, og sørge for at koloniens økonomi og ressursstyring fungerer. Dette innebærer at man blant annet må bestemme hvilke inntektskilder man skal gjøre seg avhengig av – er det for eksempel matnyttig å gå for storoppdrett av romkyllinger, eller skal man i stedet satse fullt på tradisjonell gruvedrift? Det er naturligvis også gode penger å tjene i turisme, hvis man bygger de rette attraksjonene.

Arbeidskraft må tilsvarende fordeles etter behov og tilgjengelig kompetanse hos kolonistene, og husk at noen også må ha drittjobbene med å rydde, bemanne kraftstasjonen, og styre oksygennivået – for ikke å snakke om å luke bort galaktisk ugress med flammekaster!


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Midt oppi alt dette er det kritisk at du holder kolonistene lykkelig, og noen av urokråkene krever definitivt mer oppfølging enn andre. Og husk at mens mange fasiliteter ofte slår svært godt an, så er det ikke mye arbeid man får gjort hvis man sitter i baren eller badstua døgnet rundt…

Planetmoro

Space Colony er en salig blanding av de mellommenneskelige elementer i The Sims, planleggingen og strategien fra Startopia, og humoren fra en gjennomsnittlig Futurama-episode.

Hva mer kan man be om?

Vel…3D-grafikk kanskje. Eller i det minste muligheten for å skifte synsvinkel, eller zoome inn og ut.

Faktisk er Space Colony ganske så tradisjonell – for ikke å si gammeldags – i sin fremtoning, men spillet klarer likevel å appellere ved hjelp av flott og velanimert tegneserieaktig grafikk, god flyt, og ikke minst en samling tøffe electrofunk-låtersom bakgrunnsmusikk.

Dette er verken det mest nyskapende, det mest spennende, eller det mest grafisk imponerende spillet i år. Til gjengjeld er det humoristisk, fornøyelig og lettspilt – unektelig gode kvaliteter for en ‘sim.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt