MSN Messenger

Annonse


– Pengemotiv bak msn-stenging

MSN Messenger Selskapet oppgir hensynet til barn som viktigste grunn. Det er et vikarierende argument, hevder analytikere og konkurrenter.

For to uker siden kunngjorde Microsoft at de 14. oktober stenger msn utenfor Nord-Amerika og Japan. De hevder at de gjør dette av hensyn til barna. Det er antatt at pedofile bruker chat-rom for å få kontakt med barn.

Gir ikke inntekter

Microsoft høstet positiv medieoppslag over hele verden som følge av beslutningen. Det er forholdsvis sjelden kost der i gården.

Historien har en mer ukjent og mindre edel side. Chatting legger ikke penger igjen i Microsoft-kassa. Ingen har interesse av å annonsere i chat-rom, mener Rebecca Jennings i Forrester Research. Flere deler dette synspunktet.

Annonse


– Småfrekt

– Ingen liker å få avbrutt en konversasjon med en annonse, sier Jennings.

Redaktør Richard Ayers i Tiscali.co.uk sier det ligger kommersielle hensyn bak beslutningen om å stenge msn.

– Det er småfrekt av Microsoft å kle beslutningen inn som uselvisk, sier han til Financial Times

– Skapt nye behov

Microsoft prøver å lokke brukerne over på mobile eller stasjonære meldingstjenester hvor de kan tjene penger som innholdsleverandører.

– Med gratis skravlerom har selskapet skapt et behov for tilsvarende tjenester hvor de også kan tjene penger, sier senioranalytiker Mark Mulligan i Jupiter Research.

I USA og Japan er chat en del av msns abonnementstjeneste, og dermed bedre beskyttet.

Annonse