Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Bassenger med blod

Spillguru Peter Molyneux akter ikke legge fingrene immellom verken når det gjelder blod, gørr eller juling. – Jeg er absolutt imot sensur av alle slag, sier han til ITavisen.no.

Peter Molyneux (Lionhead)
Peter Molyneux er kjent for å ha designet noen av de mest originale og nyskapende dataspillene opp gjennom tidene, inkludert klassikere som Populous, og nyere bestselgere som Black & White.

Nå har han en rekke prosjekter på gang, men er tettest involvert med utvikling av to helt nye spill: det nyskapende rollespillet Fable, og B.C., et slags action/strategispill satt til forhistorisk tid.¬

Brutalt og realistisk

Molyneux forteller at B.C. blir noe av det mest brutale han har laget, og lover «svømmebassenger» (sic) med blod og gørr mens du leder den primitive stammen i kamp mot dinosaurer og konkurrerende stammer.

– Jeg er sterkt i mot sensur av alle slag, også innen dataspill. Volden og brutaliteten i et spill som B.C. skaper realisme, og bør etter mer mening definitivt være der. Selvfølgelig spruter blodet når du tar livet av en Tyrannosaurus Rex, sier Molyneux.

Det er alltid noen som skygger for når man skal jobbe med brunfargen. Dette blir bråk! (fra Molyneuxs kommende Xbox-spill B.C.)

Spillervalget

Volden i Molyneux-spillene er riktignok foreløpig verken utpreget urban eller militær, men i kritikerroste stortitler som Populous og Black & White er det – i mangel på kulesprutende automatvåpen – likefremt tunge innslag av grusom ondskap, menneskeofring, drap, og sadisme.

Hvorvidt man er en from pasifist eller en blodtørstig tyrann er et moralsk valg (i den grad moral overhodet kan sies å være en faktor når vi snakker om piksler og dataskjermer) som i stor grad overlates til spilleren selv.

– Jeg har alltid likt idéen av å gi spilleren en stor simulert verden å boltre seg i, hvor han står fritt til å gjøre som han vil. Et ypperlig eksempel på dette er Grand Theft Auto 3, som har vært en av inspirasjonskildene under utviklingen av Fable. Landsbybeboerene våre følger døgnet, stenger butikkene sine på slutten av dagen, går hjem til familiene sine, spiser middag sover, osv, sier Molyneux til Itavisen.no, og legger til at volden i Fable vil ha humoristiske overtoner.

Xbox-godbiter

Fable ventes å bli en av de virkelig store titlene på Xbox, og omtales ofte av Microsoft i samme åndedrag som Halo 2, begge forventede besteselgere i 2004. B.C. har riktignok ikke oppnådd like mye forhåndsomtale, men etter å ha sett tidlige versjoner av spillet kan vi skrive under på at dette ser ut til å bli et unikt og potensielt svært nyskapende spill.

Stikkord: spilltester, xbox