Hopp til navigasjon Hopp til innhold

HP vil inn i hjemmet

– HP vil bli nummer en innen forbrukerteknologi. Det er vi som kommer til å tilby den beste teknologiopplevelsen.

HP Media PC
ATHEN (ITavisen.no): Slik karakteriserer HPs Bernard Meric målet for det gigantiske IT-selskapet framover.

Meric er sjef for printerteknologi og bildebehandling i det såkalte EMEA-området, som omfatter hele Europa og Midtøsten.

Optimist

I sin innledningstale på pressearrangementet «HP Colour Olympics» i Athen denne uka ga han uttrykk for kraftig optimisme når det gjelder forbrukernes digitalvaner i tiden som kommer.

– Salget av digitalkameraer har for eksempel steget med 12 prosent i år. Og i følge IDC vil salget doble seg i 2004 i forhold til 2003. Dette vil drive PC-salget til private hjem i været, tror Meric.

HPs Europa-sjef for printerteknologi og bildebehandling Bernard Meric tror at vi vil åpne lommebøkene for hans produkter i årene framover.

Flere PC-er

Han støtter seg til beregninger fra analysebyrået IDC, som hevder at andelen hjem med PC i EMEA-området vil stige fra 34 prosent i år til 40 prosent i 2007.

Salget av PC-er og PC-relaterte produkter har faktisk sunket i inneværende år, regnet i omsetningstall.

>

Prisfall årsak

Noe skyldes kanskje at bredbåndsutviklingen går forholdsvis sakte i Europa. Men den sviktende omsetningen har mest av alt sammenheng med at PC-prisene har sunket kraftig. Ikke minst på bærbare, som tidligere var dobbelt så dyre som tilsvarende stasjonære med samme spesifikasjoner.

I undersøkelsen utført for HP spås det at forbrukerelektronikk for 875 milliarder dollar (rundt 6100 milliarder kroner) vil bli solgt på verdensbasis i 2006. I 2002 var tallet 657 milliarder dollar (4676 milliarder kroner).

– Enkelt og oppfinnsomt

– HP vil være i dette økende markedet med produkter som både er oppfinnsomme og enkle å bruke, sier Bernard Meric.

Olympiske dansere hørte med da HP presenterte sine produkter i Athen.

I år har han i hvert fall sine ord i behold. HP lanserer i høst hele 150 nye produkter. De aller fleste av dem hjemmeprodukter, eller kombinerte kontor- og forbrukerprodukter.

Multimedia

Blant de mest omtalte nyhetene er en ekstern DVD-brenner som tar både digital og analog video uten PC som mellomledd, et avansert digitalkamera som automatisk justerer lyset i henhold til hva som mer naturlig for øyet og en gjennomsiktig skanner som kan skanner underlaget i stedet for papir som ligger under lokk.

«Fest og moro»-PC-er med Microsoft spesialsydde video/TV/musikkoperativsystem Windows XP Media Center ligger klare for utskipning til det europeiske markedet, etter å ha vært i USA et halvt års tid.

Skanneren som leser bordet…

Trådløse skrivere

I tilelegg satses det sterkt på skrivere med trådløst nett. Tanken er at en gjennomsnittsfamilie gjerne har flere PC-er , men bare vil ha én sentral skriver i hjemmenettet.Det lover kanskje ikke så godt for skriversalget, men det er jo blekket HP og de andre i dette markedet lever av. Selv om HP lanserte verdens første skriver med åtte blekkpatroner, var det ingen som sa noe om at det i fremtiden vil gå lenger før du får beskjed om at det er tomt for indigo…

Stikkord: Maskinvare