Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Datapriser mot stupet

Du betaler ti ganger mer enn du burde for å kjøpe og drifte datamaskiner. Det hevder toppsjefen i Sun Microsystems.

Java
Det var under sin åpningstale til SunNetwork-konferansen i går at Scott McNealy kom med sin påstand. – Vi i denne bransjen overpriser våre produkter noe helt kolossalt, sa McNealy. – Men vi kan ikke fortsette å ta ti ganger mer for produkter og tjenester enn det de er verdt. I løpet av 5 til 10 år vil prisene komme ned på riktig nivå, hevdet McNealy.

Kostbart vedlikehold

Selskapene som først og fremst vil bli rammet når prisene faller er de som baserer seg på vedlikehold av dagens kompliserte datamiljøer. Han brukte IBM og Microsoft som eksempler. – Hvor mye av IBMs omsetning kommer fra å vedlikeholde de kompliserte PC-miljøene, spurte han.

Støttefunksjoner

McNealy brukte et bilde fra bilindustrien for å anskueliggjøre sitt budskap. – Hvis biler var like innviklet og spesialbygd som datamaskinene er, så ville det vært behov for vanvittig mange flere bilmekanikere, lakkerere, bergingsvognsjåfører, bildesignere og annet støttepersonell for å ta seg av kaoset og de mange uforutsette situasjonene som ville oppstå, sa McNealy.

Javapakker

Som ventet hadde McNealy også løsningen på problemet. – Folk skulle kjøpe en samling maskinvare og programvare som allerede er tilpasset oppgaven som skal løses. Og så bør de kjøre flere prosesser samtidig for å unngå at maskinenes kapasitet ikke blir utnyttet.

Sun ønsker med andre ord å tjene penger på å forenkle datasystemene. Samtidig la de frem prisene på sine pakker med Java Enterprise System og Java Desktop System. For 100 dollar per maskin per år skal kunder som bruker Java Desktop System kunne bytte ut sin programvare fra Microsoft med alternativer fra Sun. Prisen inkluderer inntil 60 timer support. For kunder som kjører Java Enterprise System er prisen 50 dollar per ansatt.

Stoler på kundene

– Vi kommer ikke til å sende inspektører fra BSA (Business Software Alliance) for å sjekke om våre kunder har programmer de ikke skulle hatt. Vi stoler også på at bedriftene gir riktige opplysninger om hvor mange ansatte de har. Send oss en lapp, så stoler vi på dere. De færreste bedrifter som er interessert i våre produkter er interessert i å snyte oss, sa McNealy.

Stikkord: programvare