Hopp til navigasjon Hopp til innhold

CUBE-TEST: P.N. 03

Du er leiesoldat, hater roboter, og bruker mesteparten av tiden din på å skyte energistråler fra håndflatene mens du danser til elektronisk musikk. Digg?

Det er knyttet en del forventnigner til dette spillet, spesielt siden det er utviklet og konseptualisert av en del av Capcom-folka som står bak den umåtelig populære Resident Evil-serien.

Kanskje dette også er forklaringen på hvorfor hovedpersonen Vanessa Z. Schneider i P.N.03 (Product Number 03) beveger seg som en flodhest.

Det vil si, animasjonene er kule nok, og hun trapper rytmisk til tekno-soundtracket mens hun skyter energistråler mot pulje på pulje med roboter, men det føles likevel som om man styrer en legoklokss – en følelse vi kjenner godt fra Resident Evil-spillene.

Rage against the machines

Mye av poenget her er å bevege seg raskt og rytmisk gjennom de stiliserte tekno-miljøene i spillet, for å skyte fleste mulig fiender innenfor gitte tidsrammer.

Historien er mildt sagt beskjeden, og går ut på at du er en leiesoldat som hater kampmaskiner etter at dine foreldre ble drept av en.

Vanessa har en rekke fiffige manøvre på lur, og får god hjelp av den spesielle Aegis-drakten hun har på seg. Denne drakten kan både byttes ut og oppgraderes med nye våpen og beskyttelse etterhvert som du sanker poeng, som er det største insentivet du gis for å spille gjennom oppdragene.

Kort forklart: skyt mye, skyt raskt, og få deg ny og bedre drakt.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Ok underholdning for en kveld…

Fiendene er stort sett utelukkende robotifiserte kanoner og maskiner av ymseslag.

Du springer fra rom til rom og skyter løs, og på slutten av brettene er det som regen en boss, en reaktor, eller lignende som du må sprenge for å komme videre. Min personlige favoritt er det latterlig teite robot-toget som tøffer målløst rundt i et rom relativt tidlig i spillet, men la oss bare si at du treffer på mange mekadoniske underverk i løpet av en runde P.N. 03.

Hadde kontrollene vært mer intuitive og klart å tilføre spillet litt bedre flyt ville dette vært en alle tiders action-tittel. I stedet blir vi heller servert en tidvis småtøff men repetitiv skyteodyssée med relativt få minneverdige høydepunkter.

Stikkord: gamecube_test, spilltester, testprodukt