Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Napster 2.0 åpner i år

Napsters nye eier Roxio lover å relansere tjenesten som en legal musikkhandel i løpet av året.

Ny Napster ill.
I sin storhetstid for tre år siden hadde Napster over 80 millioner brukere, men fildelingstjenesten har vært offline siden juli 2001.

Nå lover CD-programvareprodusent Roxio , som overtok retten til merkenavnet i november, å lansere Napster som en betalingstjeneste innen året er omme, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Stort utvalg

Napster 2.0 vil ha minst 500.000 låter å tilby, lover Roxio. Dessuten vil tjenesten tilby skreddersydd nettradio, interviewer med artister, og eksklusive spor fra uavhengige plateselskaper.

Apple Music Store tilbyr til sammenligning bare omlag 200.000 musikkstykker for nedlasting.

Låner fra Pressplay

Reinkarnerte Napster vil også inneholde teknologi fra Pressplay, som Roxio kjøpte tidligere i år, ifølge MediaGuardian.

Pressplay selger musikk på nettet fra katalogene til Sony Music og Vivendi Universal, men Roxio planlegger å skrote denne tjenesten og bruke restene i nye Napster.

Roxio har også rekruttert Shawn Fanning, den opprinnelige grunnleggeren av Napster, som konsulent på Napster 2.0-prosjektet.

Stikkord: fildeling, internett, lydogbilde