Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Macromedia med produktaktivering

Med lanseringen av Contribute 2 kaster Macromedia seg på produktaktiveringsbølgen, en stadig mer anvendt form for kopibeskyttelse av programvare.

Produktaktivering Macrome
Denne uken annonserer Macromedia Contribute 2, siste versjon av selskapets verktøy for rutinemessige ikke-tekniske webredigeringsoppgaver.

Blant de store nyheten i versjon 2 er full støtte for Mac OS X, inkludert automatisk kobling mot .mac-kontoer, støtte for det nye dokumentvisningsformatet FlashPaper, sikker filoverføring med SFTP og samarbeid med betalingsløsningen PayPal.

Samtidig innfører Macromedia for første gang produktaktivering i sine produkter. Dette er en type kopibeskyttelse som knytter programvarens serienummer opp mot hver enkelt brukers maskinvarekonfigurasjon, og som dermed skal forhindre at et program blir innstallert på flere forskjellige maskiner enn man har kjøpt lisens for.

Ikke alltid vellykket

Denne type kopibeskyttelse er sjelden særlig populær blant sluttbrukere. Mange syntes WPA (Windows Product Activation) var en plage, mens brukere av amerikanske Intuits TurboTax-program klagde så mye at selskapet lovet å droppe produktaktivering i fremtidige produkter.

I tilfellet TurboTax var produktaktiveringen faktisk ansvarlig for å forårsake tidvis alvorlige systemfeil på brukerens PC, og kunne til og med skrive over viktig data og informasjon hos de som hadde partisjonert harddisken sin for å kjøre flere operativsystem.

Bruker Macrovision-system

TurboTax-programmet brukte produktaktiveringsteknologien SafeCast fra Macrovision.

Det er nettopp denne samme Macrovision-teknologien som er utgangspunktet for det nye beskyttelsessystem i Contribute 2, men Macromedia lover at deres versjon vil være kraftig modifisert slik at den tillater installasjon av programmet på to PCer samtidig, og er mer overbærende med forandringer i brukerens maskinvarekonfigurasjon.

For mer informasjon om Macromedias produktaktivering, se HER.

Stikkord: programvare, windows