Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Oppvask etter NetCom-brudd

Post- og teletilsynet ber om en forklaring etter at mellom 150 000 og 200 000 NetCom-kunder var uten forbindelse i går.

NetCom GSM tilb.
I sju timer var NetComs kunder i deler av Oslo (sentrum og vestkanten) og Bærum helt uten forbindelse i går. I tillegg var kundene i resten av landet avskåret fra å sende tekstmeldinger (SMS) og bildemeldinger (MMS).

Ber om forklaring

Post- og teletilsynet, er kritisk til at det tok så lang tid å rette feilen og mener en slik driftstans kan få alvorlige konsekvenser, melder NRK Østlandssendingen. De ber nå om en forklaring fra NetCom.

 – Sånn kan vi ikke ha det. Én ting er at man opplever et brudd på en halvtimes tid eller så. Det som gjør meg bekymret, er at det tok så lang tid å ordne, og det midt i hovedstaden, sier Post- og teletilsynets direktør Willy Jensen til Aftenposten.

Uvær til feil tid

Det er fortsatt flere uklarheter rundt bruddet i går. NetCom henviste til et uvær natt til torsdag som årsaken til strømbruddet som skal ha forårsaken feilen. I følge Meteorologisk Institutt var det ikke noe uvær på det tidspunktet. Derimot var det kraftige regnskyll med tordenvær tidlig onsdag kveld.

Det virker unektelig noe underlig at det tok så lang tid fra vannet fra regnværet kan ha flommet inn i NetComs hovedsentral på Økern i Oslo til bruddet var et faktum. Det har tidligere vært flere lignende regnskyll i Oslo-området, uten at dette har fått slike konsekvenser.

Unnskyldning

NetCom har nå kommet med en unnskyldning til kundene sine. I den står det:

Kjære Kunde
Vi beklager sterkt dagens hendelse hvor store deler av Oslo-området var uten dekning.
Bakgrunnen for nettverksproblemene var gårdagens kraftige regnvær. Vannskadene, og et brudd på et avløpsrør, førte til kortslutninger, og strømtilgangen inn i anlegget ble brutt.
Vi er klar over at alle våre kunder forutsetter at de kan bruke sin mobiltelefon. Det er vår plikt å levere gode og stabile tjenester. Vi gjennomgår nok en gang våre sikkerhetsrutiner for å forsikre oss om at denne type hendelser ikke skjer igjen.
Vi beklager nok en gang det inntrufne, og lover å gjøre alt for å innfri dine forventninger til oss fremover.

Med vennlig hilsen
Morten Birkeland
Divisjonsdirektør Salg og Kundesenter

Stikkord: Mobil