Macromedia Central

Annonse


Nettet ut av nettleseren

Macromedia CentralSan Fransisco (ITavisen): – Nettleseren er godt egnet for å vise dokumenter og bilder, men gir et heller dårlig miljø for applikasjoner. Dessuten, så snart du mister forbindelsen, slutter nettleseren å fungere, sier markedssjef Joel Dreskin i Macromedia.

Dette er bakgrunnen for Macromedia Central, et helt nytt applikasjonsmiljø og leveringsmiljø for det Macromedia liker å kalle »Rike Internett-applikasjoner». Systemet lanseres til sommeren, og skal etter planen danne grunnlaget for en ny generasjon av små, praktiske og billige nettbaserte nytteprogammer.

Tanken er å kombinere grensesnitt og funksjonalitet fra vanlig desktop-baserte programer med informasjonsinnhold fra Internett, men bygd med tanke på mobile brukere som er sporadisk off- og online i løpet av arbeidsdagen.

– Applikasjonene fungerer uavhengig av om du er på nett eller ikke, men laster automatisk ned oppdateringer når du kobler deg opp, forklarer Dreskin.

Annonse


For eksempel vil kinooversikten være oppdatert fra sist gang du var online, og du kan når som helst bestille billetter gjennom Central-applikasjonen. Bestillingen blir da automatisk sendt i bakgrunnen neste gang du logger deg på nettet.

– Et godt eksempel er Intels »HotSpot Finder», som nå er under betatesting. Dette er et lite Central-program som hjelper deg å finne nærmeste WiFi-nettverk. En slik applikasjon er naturligvis ikke særlig egnet for nettleseren, siden du typisk ikke er online når du er på utkikk etter et WLAN tilkoblingspunkt.

Programsurf

Selve klientprogrammet til Central består av to hovedvinduer. Det største rommer applikasjonenes arbeidsområde, og gir deg ved oppstart en søkbar oversikt over alle programmene som til enhver tid er tilgjengelig for nedlasting. Denne programoversikten er katalogisert under grupper som »Nyhetstjenester», »Underholdning», »Søketjenester», »Shopping», osv…

– Vi vil lage endel applikasjoner selv, for eksempel små planleggere og restauranttjenester, men vi forventer at tredjepartsutviklere raskt vil dominere utvalget, sier Dreskin.

Til venstre har du listen over dine installerte applikasjoner, som du kan starte opp ved et enkelt museklikk. Her kan du legge inn mini-applikasjoner som til enhver tid er synlig, slik som nyhetsoverskrifter, utvalgte aksjekurser, eller feed fra webkameraer.

– De fleste applikasjonen vil være små og billige, og fokusert på å utføre spesielle oppgaver, forklarer Dreskin.

Prøv og kjøp

Macromedia har stor tro på nettbrukeres kjøpevilje, og viser entusiastisk til Jupiter-rapporter som spår et 15 milliarder kroner stort marked for betalingstjenester på nettet innen 2006.

Central stiller derfor med et innebygd og automatisert salgssystem. Såfremt programutvikleren ønsker det, kan applikasjoner enkelt utstyres med automatisk utløpsdato, hvorpå brukeren må betale en avgift for å få lov til å fortsette å bruke programmet. Alternativt kan et program være gratis, men gi utvidet funksjonalitet eller innhold til de som betaler. Macromedia stikker av med en prosentandel av dette salget, mens resten går til opphavsmannen.

– Alt du trenger for å lage applikasjoner til Macromedia Central finnes allerede i dagens Flash MX, men vi vil gjøre flere utviklingsverktøy tilgjengelig. Disse vil inneholde noen standardkomponenter og veiledning, og vil enten være gratis eller veldig billig, lover Dreskin.

Macromedia forsikrer oss forøvrig om at de ikke vil forpeste verken applikasjonsområdet eller menyen med annonseplasser, men medgir at hver enkelt utvikler står fritt til å bake reklame inn i sine spesifikke applikasjoner, om de skulle ønske det.

Pricegrabbers eksempel på en typisk webshop-applikasjon i Macromedia Central

Hva vil vi med Internett?

Macromedia Central er kanskje den mest håndfaste og produktorienterte manifestasjonen vi har sett hittil på det noe utsvevende begrepet Web Services.

– Vi ønsker ikke å konkurrere med nettleseren, forsikrer Dreskin. – Men vi tror det er et seriøst behov for nye måter å forholde seg til nettet på.

Det er riktignok all grunn til avventende skepsis når slike nye plattormer og formater introduseres. Men samtidig er det ikke destomindre verdt å ta et selskapet som Macromedia på alvor. For det er slettes ingen benksliter vi har med å gjøre her.

750 000 utviklere bruker Flash, og 2.5 millioner webdesignere har kjøpt Dreamweaver. Markedspenetrasjonen er simpelthen overlegen: Flash Player, det nødvendige klientprogrammet for å se sider med Flash-innhold, er installert på 520 millioner datamaskiner – eller over 98 prosent av verdens nettkapable PCer, uansett operativystem. Verken Windows Media Player, QuickTime eller Java klarer å skilte med noe lignende.

Dette viser om ikke annet Macromedias evne til å innføre universelle standarder for webinnhold. Hvorvidt Central vil oppnå den samme brede aksepten gjenstår å se. Uansett skal det bli spennende å se hvor mottakelig verdens internauter er for slike nye måter å tenke nett på.

Annonse