Google

Annonse


Annonsekongen Google

GoogleSan Fransisco (ITavisen): Det hele minner litt om en påkostet barneskole. Store landskap med skillevegger og fancy dekor i alle regnbuens farger, sporadisk krydret med ballonger, kosedyr, lavalamper, spilleautomater, og atskillige hyllemeter med gratis brus og godteri. Eget treningsstudio, massører, dusj og overnattingsmuligheter. Dette er intet ringere enn den klassiske arketypen på et sprudlende og eplekjekt dotcom-eventyr, en gjenlevning fra de glade 90-åra.

Velkommen til Google, Mountain View, California.

– Vi gjør det så attraktivt og behagelig som vi kan her, så de ansatte aldri skal føle behov for å forlate kontoret, ler PR-sjef Debbie Frost mens vi manøvrerer oss gjennom de nesten folketomme (men svært velinnredete) kontorlokalene til Googles utviklingsavdeling. – Det er ikke så mange her nå. Programmererne dukker først opp ved lunsjtider, og sitter i stedet utover kvelden, sier Frost.

Annonsekongen

Google har klart det. Den stereotypiske tremanns garasjebedriften som ble startet i 1998 har vokst til et internasjonalt storselskap med over 800 ansatte og regionskontorer i åtte land, og kan slå seg på brystet med et utall rekorder og utmerkelser – derav Årets Merkenavn 2002 fra BrandChannel.com, over ringrever som Coca Cola og Apple.

Annonse


For fem år siden var »Internettsøk» ensbetydende med Yahoo! Så hvordan har Google klart å overta rollen som verdens mest brukte søkemotor?

– Brukeropplevelsen er alfa omega. Alt vi gjør er til syvende og sist rettet mot å gi en så effektiv, informativ, og behagelig søkeopplevelse som overhode mulig, lyder Frosts forklaring.

Hun har nok et godt poeng. Hvem skulle for eksempel tro at den minimalistiske og sparsomt dekorerte søkesiden, som knapt nok dekker et halvt skjermbilde, er verdens største annonseformidler?

Siden selskapet begynte å selge annonser for et knapt år siden har de klart å lokke til seg ikke mindre enn 100 000 annonsører fra hele verden. Og det uten en eneste pop-up.

– Vi er veldig strenge med hva slags annonser vi utsetter brukerne for, understreker Frost. – Alt er tekstbasert, vi har ingen pop-ups, og vi er hele tiden påpasselige med å kun vise annonser som er relavante til søkene. Hvis klikk-prosenten er dårlig for en gitt annonse anser vi dette som negativ tilbakemelding fra brukerne, og fjerner den.

Google har ikke kontorer i Norge, men norske Renate Myrstad tar seg av annonsører her til lands fra hovedkvarteret i Mountain View, California. – Det er hardt arbeid, men Google er et veldig moro firma å jobbe i, forteller hun.

10 000 Linux-maskiner

Mens forretningsmodellen inntil i fjor baserte seg på å selge søketjenester som hardware/software-løsninger til bedrifter som Sony og Cisco, har annonsesalg nå blitt selskapets desidert største inntektskilden. Nøyaktig hvor innbringende dette har blitt er ikke offentlig informasjon, men Google legger ikke skjul på de tjener gode penger for tiden.

Google mottar daglig over 200 millioner forespørsler, og må tidvis behandle over to tusen søk i sekundet. Slikt krever naturligvis betydelig datakapasitet, og tas kollektivt hånd om av omlag ti tusen (!) Linux-drevne PCer.

– Våre søkeregistre indekserer over fire milliarder websider, og blir fullstendig oppdatert med 28 dagers mellomrom. De viktigste nyhetsidene og utvalgte store nettsider blir indeksert daglig, forklarer forskningssjef Monika Henzinger.

Den store utfordringen er naturligvis å bestemme hvilke nettsteder som havner øverst på søkelistene. Den første siden med resultater er absolutt kritisk, siden 85 prosent av brukerne aldri gidder å bla over til neste side, og Googles drøyt 400 ingeniører legger mye ressurser i å fortløpende forbedre algoritmene som står for denne prioriteringen.

Selve hjernen i Google er det beryktete datasystemet PageRank. Nøyaktig hvilke regler som gjelder for søkerangeringene er en godt bevart bedriftshemmelighet, og stadig gjenstand for spekulasjon blant webdesignere og markedsføringsavdelinger som ønsker å skyve sine nettsteder høyere opp på Google-listene.

– PageRank er under konstant utvikling. Utfordringen til enhver tid er å servere søkeresultater som er mest mulig relevante, og som i tillegg sender brukerne til de beste sidene der ute. For eksempel tar vi i betratning hvor mange som lenker til et spesiell nettsted for å bedømme kvaliteten, sier Henzinger.

Slike lenking er i tillegg rekursiv. Det vil si, man lurer ikke PageRank bare ved å få en drøss med venner og kjente til å lenke til deg – såfremt ikke hjemmesidene til venneflokken også blir lenket til fra andre nettsteder igjen, og så videre.

Alt logges

Men flere detaljer enn dette er altså Henzinger ikke særlig villig til å dele. Google er nemlig generelt veldig påpasselige med å holde det meste av informasjonen sin for seg selv, både av konkurransehensyn, men også for å unngå eventuelle krenkelser av bukernes personvern.

Hvor interessant ville det ikke vært å for eksempel analysere den enorme databasen over hva slags informasjon brorparten av verdens nettsurfere er ute etter? Alt du gjør blir nemlig tatt nøysommelig vare på, IP-adresser og søketermer inklusive, og det er ikke vanskelig å se at 1.4 milliarder ukentlig globale websøk burde være en våt drøm for mang en samfunnsforsker.

– Vi mottar stadig vekk slike forespørsler, senest fra en sosialantropolog som ønsket å bruke nettopp dette materialet til en bok. Men det kommer ikke på tale, sier Debbie Frost alvorlig. – mange av brukerne våre ville nok ikke likt at vi utleverte dem på denne måten.

Det nærmeste offentligheten kommer denne enorme potensiele kunnskapsbanken er gjennom Zeitgeist, som oppdateres ukentlig med utvalgt statistikk, inkludert Topp 10-lister over de mest populære søkene.

Annonse