Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Starcraft blir personlig

Produsent Bill Roper er produsent for StarCraft: Ghost, det første konsollspillet fra ringreven Blizzard Entertainment. ITavisen.no møtte ham på E3-messen.

LOS ANGELES (ITavisen.no): «StarCraft: Ghost» er Blizzards store, ambisiøse entré på konsollmarkedet. Spillet har vært under utvikling i to år allerede, og skal slippes unisont både for Playstation 2, Gamecube og Xbox.

Spill en Terran Ghost

Hovedidéen er å la deg ta et dypdykk inn i universet fra det klassiske strategispillet StarCraft, og la deg oppleve stridighetene i denne SciFi-verdenen gjennom øynene på en av Ghost-soldatene. Så kan vi vente oss en opplevelse i retning Command & Conquer: Renegade?

– Vi snakker heller mer i retning Splinter Cell, med mye sniking og snikskyting. Men vi prøver naturligvis å legge inn vår egen stil og spillfølelse ved å kombinere en rekke forskjellige elementer, sier Blizzards produsent Bill Roper.

Spillet ser fra tidlige skjermbilder og demoer svært lovende ut, og ligger an til å havne et sted mellom (eller over) Splinter Cell og Metroid Prime.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Psionisk overtak

Så hva er det definerende elementet som virkelig skiller Ghost fra andre snike/actionspill?

– Hvis jeg skulle plukke ut ett spesielt element i spillet, måtte det være måten Nova bruker sine Psi-krefter på, og som jeg virkelig tror vil ta denne typen spill til et helt nytt nivå, sier Roper til ITavisen.no.

Nova, som er navnet på hovedpersonen, får nemlig tilgang til en rekke overmenneskelige krefter i løpet av spillets gang.

Disse inkluderer grunnleggende saker som IR- og termooptisk syn, men også mer spesielle fiffigheter som muligheten til å bli usynlig, sansing av elektronisk apparater, identitets-scanning, og et siktesystem som automatisk plukker ut fiendens svake punkter.

I tillegg kan Nova gå inn i superfart-modus, en slags Bullet Time, som av praktiske årsaker representeres ved at omverdenen synes å bevege seg i sniletempo – perfekt for å fullstendig overrumple en gjeng med fiender med en serie lynkjappe angrep og manøvrer.

Nede på slagmarken

– En annen viktig del av spillet er muligheten til å ta del i de enorme slagene som StarCraft-universet er kjent for. Som Terran Ghost vil du blant annet stå ansvarlig for å kalle inn kjernefysiske angrep, og ellers spille en viktig strategisk del i kampene, forklarer Roper.

Spillet lanseres etter at konsollene har åpnet sine online-tjenester også her i Norge. Men multiplayer-spesialist Blizzard ser ikke ut til å ha noen store planer om å utnytte seg i stor grad av disse muligheten i Ghost.

– Vi har faktisk ikke helt bestemt oss for hva vi skal gjøre online enda. Spillet er først og fremst solo-orientert, så det bli neppe snakke om multiplayer i første omgang. Men oppdateringer og ekstramateriale er kanskje en mulighet, sier Roper til ITavisen.no.

Kan komme i år

Blizzard har satt »høsten 2003» som tentativ lanseringsdato. Det er lov å håpe, men kjenner vi selskapet rett, er det ingen videre grunn til å ta dette på alvor – erfaringene med Warcraft III tilsier at Ghost likegodt kan drøye til 2005 (Selv Roper vil ikke garantere lansering i år).

En filmsnutt som viser Starcraft: Ghost i action kan ellers lastes ned fra Blizzards hjemmesider.

Stikkord: gamecube, playstation, spilltester, xbox