Hopp til navigasjon Hopp til innhold

MMS-vinner får 250 000

MMS (bildemeldinger på mobil) har kommet til en telefon nær deg. Nå vil NetCom at du skal bruke det til noe også.

Nokia mms
I lengden blir det kanskje litt kjedelig å ta bilde av kameraten sin på trikken, slik det skjer i MMS-reklamefilmen fra NetCom som ruller over norske TV-skjermer akkurat nå. Derfor utlyser de nå en konkurranse for å få inholdsleverandørene på banen. Førstepremien er voksne 250 000 kroner, mens nummer to og tre får henholdsvis 100 000 og 50 000.

Mest for proffer

Bidragene vil bli vurdert ut fra økonomisk potensial, innovasjon og nytenking, brukervennlighet og utnyttelse av MMS-funksjonaliteten.

Det er først og fremst profesjonelle aktører som allerede er tungt inne på SMS-siden NetCom tenker på. For eksempel Inpoc, Cellus, NRK og TV2.

Salgssjef Marius Halle i NetCom

Underholdning og varsling

– Vi har sendt invitasjon til alle de innholdsleverandørene som allerede har en avtale med oss på SMS-innhold. Vi håper mange av disse kommer med bidrag. I tillegg har vi forhåpninger om at også nye innholdsleverandører finner dette så interessant at de sender inn forslag til tjenester, sier salgsssjef Marius Halle i NetCom.

Han tenker seg to typer innhold: Underholdning og varsling. Underholdningen kan bestå i alt fra filmtrailere til artige animasjoner. Varlingstjenestene kan for eksempel være været med kart.

Overlater til andre

Da SMS (tekstmeldinger) suste mot høyder ingen hadde forestilt seg, var det om å gjøre for NetCom og Telenor å alliere seg med, kjøpe opp eller skape egne innholdstejenster. Foran den MMS-revolusjonen de håper på, har de en helt annen strategi.

– Vi kan ikke drive med alt. Innholdsleverandørene kjenner markedet bedre enn oss. De vet hva som er populært. Derfor er vi avhengige av dem for å få det til, sier Halle.

20 000 brukere

Han kunne ha ønsket at innholdet sto der fikst ferdig da MMS kom. I stedet trenger innholdsleverandørene, som nå lever godt på SMS, tydeligvis et spark bak.

– Det skal ikke store tilpasningen til for å lage MMS-innhold. Grunnen til at mange er avventenede, er trolig at volumet er så lite if orhold til SMS.

NetCom har i følge Halle 20 000 registrerte MMS-brukere. Men det er langt flere som muligheten til å sende og motta MMS. Bare de får noe å sende og motta…

Fristen for å sende inn bidrag til konkurransen er 30. april, og kåringen vil skje i midten av mai. ITavisen.no kommer tilbake med presentasjon av de beste bidragene – på din mobil.

Stikkord: Mobil